"Vi fick i princip bara skit" - nu tar Nyheter 24:s Douglas Roos revansch på mediebranschen

Breakit - "Vi fick i princip bara skit" - nu tar Nyheter 24:s Douglas Roos revansch på mediebranschen
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

E-sport och en smart strategi på sociala medier - det är hemligheten bakom mediekoncernen Nyheter24:s kraftiga tillväxt. Nu siktar grundarna Douglas Roos och Patrik Sandberg på en internationell expansion.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

”Vi har byggt upp ett helt digitalt mediehus som på riktigt utmanar mediejättarna i Sverige”, säger Douglas Roos och avslöjar att koncernbolaget under fjolåret ökade omsättningen med 65 procent till 98 miljoner kronor.

Koncernen består utöver nyhetssajten Nyheter24 bland annat av bloggnätverket blogg.se (som är klart störst trafikmässigt) och sajter som Fragbite och Tyda.

Bolagsgruppen gjorde förra året ett rörelseresultat på minus 2 miljoner kronor.

”Tillväxten första kvartalet i år ligger på över 100 procent och vi gjorde en rörelsevinst under den perioden. För 2015 räknar jag med en omsättning på nästan 180 miljoner kronor”, säger Douglas Roos.

För någon månad sedan var Nyheter24 nominerad till Årets dagstidning under mediedagarna i Göteborg.

Men när Douglas Roos och hans medgrundare Patrik Sandberg startade nyhetssajten för nästan sju år sedan var reaktionerna från mediaetablissemanget inte nådiga. Kritiken gick bland annat ut på att Nyheter24 stod för en oseriös journalistik som bara fokuserade på att maximera antalet klick.

”Jag trodde folk skulle välkomna att någon gjorde en nysatsning i mediebranschen men vi fick i princip bara skit. Det var tufft men sporrade oss samtidigt otroligt”, säger Douglas Roos.

Känns det som ni fått er revansch nu?

"Det ska man ju aldrig säga utåt, men ja. Det här känns verkligen som en revansch. Idag är klimatet ett helt annat än när vi startade", säger Douglas Roos.

Nyhetssajten Nyheter24 var bland de första i den svenska mediebranschen att strategiskt utnyttja spridningsmöjligheterna på sociala plattformar som Facebook. Det ökade snabbt läsekretsen, särskilt bland yngre.

Själva nyhetssajten Nyheter24 har drygt 1,2 miljoner unika läsare i veckan, om mobilbesökare och datorbesökare räknas ihop. Målet är att gå över 2 miljoner läsare innan året är slut.

Nyhetssajten är fortfarande den delen i koncernen som genererar störst intäkter men det relativt nya benet som består av e-sport växer mycket snabbt. 

”Vill du nå killar mellan 15 och 25 år så är det på spelsajterna du ska finnas. Det upptäckte vi tidigt och den delen av vår verksamhet har verkligen exploderat i antalet tittare”, säger Douglas Roos.

E-sport, alltså datorspelstävlingar, är en av de snabbast växande sektorerna i den digitala industrin och den lockar till sig allt fler traditionella mediebolag. Vi på Breakit avslöjade till exempel i veckan att den svenska mediekoncernen MTG överväger att köpa världens största e-spelsplattform, Electronic Sports League.

Nyheter24 äger och driver Fragbite Masters som är en av världens största onlineturneringar i e-sport.

Förra säsongen hade Fragbite Masters 8,7 miljoner tittare (påbörjade strömmar) vilket då var en ökning med nästan 300 procent jämfört med säsong två.

”Nu ser vi en ökning med 85 procent under de två första dagarna jämfört med förra säsongen. Hittills är det över 700.000 tittare”, säger Douglas Roos.

Framgångarna med Fragbite Masters och Nyheter24 har gett Douglas Roos blodad tand. Nu smider han och medgrundaren Patrik Sandberg planer på att ta koncepten utomlands.

”Vi har kommit till en brytpunkt där vi ska bestämma om vi ska fortsätta som vi gör nu eller ta det här till ytterligare en nivå”, säger Douglas Roos.

”Jag ser en stor potential både för vår e-sportdel och Nyheter24. Inom ett år tror jag att vi har etablerat oss på ytterligare någon marknad”, säger han.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel