Sök

Brakförlust för svenska Wrapp - backar 18 miljoner kronor

Wrapp

Hjalmar Winbladh, grundare Wrapp. Foto: TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Rabattstartupen gör ett resultat på minus 18 miljoner kronor.

Bara det senaste året har rabattstartupen Wrapp tagit in 40 miljoner kronor i kapital, bland annat från Nordea, H&M och Klarna. Idén går, något förenklat, ut på att ersätta de lojalitetsprogram som finns i handeln idag, som kundkort och medlemsklubbar.

Nu visar bolagets färska årsredovisning för det svenska dotterbolaget Wrapp Operations Sweden att bolaget gjorde en förlust på 18 miljoner kronor under 2015. Något som Di Digital var först med att rapportera.

Uppdatering: Enligt moderbolagets färska årsredovisning gör bolaget en förlust på hela 25 miljoner kronor.

Vad resultatet hamnar på i moderbolaget är ännu inte offentliggjort, men verksamheten sker idag i princip enbart i Sverige efter att bolaget 2014 lade ner all sin verksamhet i USA.

Nettoomsättningen minskade från 2,3 till 2,2 miljoner kronor, samtidigt har bolaget under 2015 lagt 7 miljoner på eget utvecklingsarbete.

Wrapp lanserades 2011 med Hjalmar Winbladh i spetsen som en tjänst där användare kunde skicka digitala presentkort till varandra. Idén lyfte aldrig, trots uppbackning från bland annat Creandum och Niklas Zennströms Atomico. Under 2014 gjordes affären om till dagens modell.

Läs mer