Sök

Artistagentur satsar på e-sport – plockar in storstjärnan “Heaton”

Astralis

Från vänster: Heaton och Loda

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Artistagenturen Orlando John, som bland annat representerar musikern Wyclef Jean och skådespelaren Joel Kinnaman, ger sig in i e-sportbranschen. Bolaget ska bland annat hjälpa storstjärnor som Emil "Heaton" Christensen och det danska e-sportlaget Astralis att landa kommersiella samarbeten.

Att e-sport är en sektor som växer i snabb takt råder det ingen tvekan om. Tungviktare som mediekoncernen MTG har satsat mångmiljonbelopp på att öka sin närvaro inom segmentet, samtidigt som internationella idrottsklubbar som exempelvis Zlatan Ibrahimovics före detta fotbollslag Paris Saint Germain öppnat upp egna e-sportssektioner.

Spelarna och lagen inom de digitala sporterna har samtidigt blivit internationella varumärken med hundratusentals följare på sociala medier.

Dessa varumärken och stjärnor hoppas nu den svenska artistagenturen Orlando John kunna kapitalisera på. Bolaget har skrivit på avtal med en rad stjärnor inom segmentet, bland annat den svenske Counter-strike-stjärnan Emil "Heaton" Christensen, som idag är storägare i e-sportlaget NIP och driver podcasten "Esportpodden". Agenturen har även signat det danska Counterstrike-laget Astralis, som fått in finansiering från danska riskkapitalbolaget Sunstone Capital, samt svenske Mikail "Maikelele" Bill (tidigare känd som "Eksem") och svenske Dota 2-stjärnan Jonathan "Loda" Berg.

"Det här är ju stjärnor som är extremt stora, de kan inte röra sig utan livvakter i Asien", säger Peter Strömberg, vd på Orlando John e-division, och fortsätter: 

"Emil (Heaton, reds. anm.) är störst i världen. Att få in honom var ett måste. Emil var den första som vi tänkte på när vi började prata om att vi skulle in i e-sportbranschen. Han är e-sportens Zlatan."

Uppstickaren Orlando John, som har sitt säte i Stockholm men avdelningar i Riga och Bangkok, har sedan starten för 15 år sedan representerat en stjärnor inom musik och skådespelarbranschen. Artister som Wyclef Jean, Sean Paul, Ken Ring, Joel Kinnaman och Mårten Nylén är knutna till agenturen. 

Peter Strömberg berättar att bolaget framöver kommer att jobba på samma sätt med e-sportstjärnorna som de har gjort med sina traditionella artister. 

"Vi jobbar precis som en vanlig agentur. Tidigare har e-sport varit synonymt med sponsorskap inom e-sport sfären, IT-företag och mjukvara. Vi jobbar självklart med dem men tittar även utanför e-sportsfären", säger Peter Strömberg. 

Ambitionen är att andra företag ska få upp ögonen för branschen och inleda olika typer av samarbeten. 

"Vi vill att e-sportarna ska få sin egen parfymkollektion precis som andra vanliga stjärnor", säger Peter Strömberg. 

Varför e-sport? 

"E-sport växer explosionsartat, jag har varit med om snabb tillväxt tidigare, men det här är något mer. Det är ett fenomen och vi känner att vi vill vara med på den här resan", säger Peter Strömberg. 

Vilken är den stora skillnaden på att representerar klassiska musikstjärnor och e-sportstjärnor? 

"E-sportarens målgrupp är mellan 15-25 år, de tittar inte på linjär tv, hänger på Twitch och tittar nästan bara på Youtube. Det är väl den stora skillnaden och utmaningen. Men samtidigt har e-sportstjärnor en otroligt stor följarskara och lyckas man nå dem blir det succé", säger Peter Strömberg. 

I dagsläget finns det ingen direkt konkurrent, hävdar Peter Strömberg. 

"Men det är bara en tidsfråga. Som jag sa tidigare växer e-sport lavinartad och e-sportstjärnor kommer vara lika vanliga som stora musikstjärnor", säger Peter Strömberg. 

Orlando Johns svenska verksamhet omsatte cirka 4,7 miljoner kronor i fjol med ett nollresultat. 

Här kan du läsa mer om Heatons e-sportslag Ninjas in pyjamas - som numera omsätter cirka 20 miljoner kronor.

Läs mer