Svenska medietjänsten Sticky får kapital från Northzone med flera

Breakit - Svenska medietjänsten Sticky får kapital från Northzone med flera
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Sticky, som är en avknoppning från ögonstyrningsbolaget Tobii, får in ännu mer kapital till sin expansion.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Sticky har lite i det tysta blivit ett av de svenska techstartup-bolagen som fått in mest pengar de senaste åren. På onsdagen blev det klart att nya och befintliga investerare går in med ytterligare motsvarande 42 miljoner kronor. Det innebär att Sticky sammanlagt tagit in 92 miljoner kronor i riskkapital sedan starten.

Pengarna ska gå till fortsatt produktutveckling och uppbyggnaden av ett större team med fokus på försäljning och teknik. På relativt kort tid har antalet anställda gått från 17 till 50 och Sticky har idag kontor i New York, San Francisco och Stockholm.

Sticky ingick fram till 2009 som ett dotterbolag till nyligen börsnoterade Tobii och hette då Eye track shop. Bolaget har utvecklat ett analysverktyg som gör det möjligt för annonsörer och publicister att följa var du som mediekonsument fäster dina ögon på skärmen. Den här kunskapen kan till exempel annonsörer använda för att optimera sina reklambudskap.

Den nu aviserade finansieringsrundan leds av det London-baserade riskkapitalbolaget Dawn Capital. Men även de tidigare delägarna, svenska riskkapitalbolaget Northzone och finska Conor, går in med kapital.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel