Svenska Northzone pumpar in mer pengar i konsertappen Jukely

Breakit - Svenska Northzone pumpar in mer pengar i konsertappen Jukely
På bilden spelar Northzone-partnern Pär-Jörgen Pärsson elgitarr. FOTO: Pernilla Åström/Flickr
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Prenumerationstjänsten som låter dig gå på så många konserter du vill ska nu spridas till fler amerikanska städer.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Jukely är en prenumereringstjänst där du betalar 25 dollar i månaden för att se ett obegränsat antal konserter med mindre kända artister.

Konceptet startade i New York i oktober förra året och har sedan spridits till flera amerikanska städer. Riskkapitalbolagen Northzone och 14W, som drivs av förre Warner Music-bossen Alex Zubillaga, gick in med sammanlagt 2,4 miljoner dollar i startupen. Nu går de in med ytterligare åtta miljoner dollar, alltså nästan 69 svenska miljoner kronor, skriver Techcrunch. Med hjälp av flera andra som investerat mindre summor har appen fått in sammanlagt 97 miljoner kronor i nytt riskkapital.

Northzone är ett riskkapitalbolag med sin bas i Stockholm. Breakit rapporterade förra veckan att Northzone befäste sin ställning som största externa ägaren i Spotify genom att riskkapitalbolaget går in med ytterligare pengar i den svenska musiktjänsten.

Northzone-partnern Pär-Jörgen Pärson, som brukar ligga bakom bolagets investeringar i New York-baserade bolag, är också före detta musiker (se bilden ovan) på semi-professionell nivå.

Jukely ska använda pengarna till att expandera till minst ytterligare 20 städer under nästa år och till att anställa mer personal på marknad- och ingenjörsavdelningen.

Enligt Jukely går den genomsnittliga prenumeranten på 2-3 uppträdanden per månad, varav 65 procent ser artister som de aldrig hört talas om förr. Appen fungerar även som en matchmaker inom musik genom att presentera användare med liknande musiksmak för varandra.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel