Mobiljätten 3:s förre vd tar över startupsuccén Bannerflow

Breakit - Mobiljätten 3:s förre vd tar över startupsuccén Bannerflow

Bannerflow-grundarna Daniel Jacobsson, Nicholas Högberg och Daniel Fahlén. FOTO: Bannerflow

Olle Aronsson

Medgrundare och ansvarig utgivare

Den tidigare telekomhöjdaren Nicholas Högberg ger sig in i startupbranschen. Han blir vd på snabbväxande Bannerflow, som gör det enklare att bygga annonser. "Jag är helt övertygad om att vi kommer att vara ett av världens ledande adtech-bolag inom fem år", säger han.

Vi har tidigare skrivit om Bannerflow, det svenska teknikbolaget som har tagit fram ett verktyg som gör det möjligt för personer utan kunskaper i programmering att bygga avancerade banner-annonser. Bolaget har aldrig tagit in externt riskkapital men har nått en omsättning på över 25 miljoner kronor, med lönsamhet.

Nu kommer Nicholas Högberg in som partner och vd på Bannerflow. I våras lämnade han mobiloperatören 3 efter nio år på bolaget, varav de sista fyra som vd. 

“Det känns fantastiskt bra. Jag har ju följt Bannerflow under tre års tid som styrelseordförande och vet att det är jättefint företag. Min plan är att vi ska fortsätta göra det vi redan gör på ett väldigt bra sätt", säger Nicholas Högberg.

Över 90 procent av alla banners i världen produceras fortfarande manuellt, enligt Nicholas Högberg.

"Det är en otroligt underutvecklad marknad. Vi kommer att ha 80-100 procents tillväxt i år. Eftersom branschen fortfarande ser ut som den gör räknar jag med att vi kommer att fortsätta hålla den takten i flera år framöver", säger han.

Det innebär en beräknad omsättning för 2016 på mellan 45 miljoner och 50 miljoner kronor.

Nicholas Högberg är sedan tidigare delägare i Bannerflow. I samband med att han kliver upp på vd-posten utökar han sitt ägande i bolaget. Han vill dock inte berätta hur mycket aktier han köper.

Samtidigt som Bannerflow växer snabbt väljer allt fler annonsörer att söka sig bort mot traditionella banners, för att i stället köpa andra annonsformat.

Nicholas Högberg håller med om att den trenden finns, men tycker inte att den är ett hot mot Bannerflow.

"Vi kommer att kunna hantera annonser alla typer av format. Nu heter ju bolaget Bannerflow, eftersom det grundades i den eran, men vi kan göra mycket mer än banners. Vi är plattformsoberoende och format-oberoende", säger han.

Men det måste väl vara ett hot mot er om bannermarknaden krymper?
"Det är klart att det kan ha en viss påverkan. Men samtidigt handlar det nog mer om att omdefiniera bannern som produkt än om att den ska försvinna. Jag har ju själv varit vd på 3 som är en av Sveriges största digitala annonsköpare, så jag vet vad jag pratar om. Det här handlar mer om att annonsörer måste använda banners på andra sätt, för att bygga varumärke snarare än konvertering, och med lite annorlunda bannerformat än de klassiska", säger Nicholas Högberg.

Läs fler artiklar
LÄS MER