Sök

Nu byter Skype-klonen Bitcall spår - blir molntjänst för säljare

Bitcall

Från vänster Oscar Eidering, säljchef, Alan Zabihi, vd och Ismail Pelaseyed, teknikchef. Foto: press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Med affärsängeln Magnus Emilson i ryggen laddar Göteborgs-bolaget Bitcall för en större finansieringsrunda.

Vi berättade i våras om att Bitcall fått in 3 miljoner i riskkapital från den framgångsrike tech-investeraren Magnus Emilson (som bland annat var den första externa investeraren i nu börsnoterade Tradedoubler).

Då var planen att skapa en slags klon av Microsoft-ägda Skype. Bitcall skulle leverera en IP-telefonitjänst för dator och mobil och löftet var att sänka företagens telefonikostnader med närmare 50 procent. 

Men företagen visade sig vara svårflörtade, trots den potentiellt stora kostnadsbesparingen.

"Kostnaderna för företagen att ställa om från traditionell telefoni till vår molnbaserade lösning kostade mycket i startskedet. Det gjorde att införsäljningen blev alldeles för tung och därför tänkte vi om", säger Alan Zabihi, vd och medgrundare för Bitcall.

I det läget gick Alan Zabihi och hans partner Ismail Pelaseyed i princip tillbaka till sin grundidé. Redan när de två drev marknadsföringstjänsten Keycrunch (som senare köptes upp av e-handelsbolaget Jetshop) tog de fram tekniken som Bitcalls lösning bygger på.

”Vi märkte hur ineffektivt det var för våra säljare att logga alla sina aktiviteter i det vanliga säljsystemet. Istället skapade vi ett eget molnbaserat system som gjorde att alla uppgifter registrerades automatiskt i telefonen efter varje säljsamtal”, säger Alan Zabihi.

Nu gjorde man om affärsmodellen och istället för att vända sig till hela företagsmarknaden riktade man sig enbart till säljteam.

”Vi gjorde förändringen under sommaren och nu har vi fått in våra första kunder”, säger Alan Zabihi.

Han säger att säljare normalt lägger 20 procent av sin tid på att registrera uppgifter i säljsystemen. 

”Med vår lösning kan du sälja mer och effektivare. Dessutom får säljchefen ett system där man i realtid får fram data på hur försäljningen kan förbättras”, säger Alan Zabihi.

Kunderna får ladda ner en app som säljarna kan logga in på. Bitcall tar sedan ut en månadsavgift beroende på hur många säljare som utnyttjar tjänsten.

”Nu fokuserar vi på att säkerställa att produkten funkar och är värdefull för våra första kunder. När vi är säkra på det så kommer vi gasa mer och satsa på bredare marknadsföring”, säger Alan Zabihi som ser framför sig att den expansionen sker under nästa år.

”Vi satsar på att göra en ny finansieringsrunda på mellan 10 miljoner och 20 miljoner kronor. Jag känner mig helt trygg att vi kommer lösa vårt finansieringsbehov”, säger Alan Zabihi.

Läs mer