Sök

Wolt plockar in Carl Zetterqvist som ny Sverige-chef

Wolt

Carl Zetterqvist är ny Sverige-chef för Wolt.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Carl Zetterqvist har tidigare arbetat med företagsköp på Deutsche bank och som managementkonsult. Nu blir han Sverige-chef på den EQT-backade mat-appen Wolt. “Det är full fart direkt”, säger han.

Den finländska appen Wolt tog tidigare i år in 90 miljoner kronor i riskkapital från bland annat EQT Ventures. I samband med det lanserade tjänsten på svensk mark.

Sedan dess har konkurrensen med rivalen Foodora hårdnat, med uteslutningar av restauranger och ordkrig i sociala medier som följd.

Uppdraget att se till att Wolt går segrande ur fajten hamnar nu hos Carl Zetterqvist, som sedan ett par veckor tillbaka är Sverige-chef på bolaget.

“Det är en fantastiskt spännande roll, på en attraktiv marknad som verkligen bara är i sin linda i Sverige. Det finns stor potential och alla spelarna på marknaden bidrar till att konsumenterna blir medvetna om att den här typen av produkter finns”, säger han.

Han har tidigare arbetat som rådgivare vid företagsköp på Deutsche bank och som management-konsult på företaget Qvartz.

“Wolt tog kontakt med mig och vi träffades på ett förutsättningslöst möte vilket resulterade i att jag anställdes som ansvarig för den svenska marknaden. Det är ett bolag med väldigt kompetenta medarbetare, och de som driver bolaget har tidigare varit väldigt lyckosamma. ”, säger Carl Zetterqvist.

Hur går det för Wolt i Sverige?
“Jag kan inte dela med mig av specifika siffror för den marknaden. Men jag kan vi säga att vi växer extremt snabbt, och att vi fortsätter att anställa fler personer. Det är full fart direkt för mig”.

På måndagsmorgonen rapporterade vi om att ärkerivalen Foodora nu tar över ett helt torg i Stockholm som en del av “den största marknadsföringssatsningen någonsin” av en matleveranstjänst i Sverige.

Carl Zetterqvist säger att Wolt har en strategi som skiljer sig från Foodoras “väldigt offensiva marknadsföring”.

“Vi har hittills jobbat väldigt mycket med att få användarna att rekommendera appen till sina vänner och kolleger. Det är väldigt enkelt att byta mellan olika appar. Därför krävs det av oss att vi har operationell excellens, så att användarna blir väldigt nöjda. Det handlar om hur tjänsten fungerar rent tekniskt, att matutbudet är brett och riktigt bra och att vårt kurirnätverk levererar med hög servicenivå. Det är den övergripande strategin för oss”, säger han.

Läs mer