Sök

De kartlägger vad Pewdiepie och Schulman säger om ditt bolag

Signal Signal

Tor Rauden Källstigen, vd, och Håkan Waara, CTO, på Signal Signal. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Marknaden svämmar över av mediebevakare. Signal Signal är den svenska startupen som tror sig ha hittat jungfrulig mark: det talade ordet.

Alla stora företag med någon typ av självaktning följer noga vad världens medier skriver om deras varumärke. Ofta anlitas mediebevakare för den uppgiften, och på senare tid har de flesta aktörerna lagt till sociala medier till sitt utbud. 

Samtidigt pågår en utveckling där det talade ordet i form av poddare och youtubers tar en allt större plats i våra liv. Speciellt den sistnämnda kategorin har också en mer avslappnad inställning till varumärken än den traditionella pressen.

Deras åsikter kan hjälpa – eller stjälpa – de produkter som stora företag lägger miljoner på att marknadsföra. Men att kartlägga vad alla Youtube-profiler och poddare säger om just ditt varumärke är i dag en grannlaga uppgift, som i stort sett bygger på manuellt arbete. Det är analysen bakom den svenska startupen Signal Signal, som nu lanserar ett verktyg som ska revolutionera marknaden. 

”Vi är unika i Europa. De alternativ som finns från de traditionella mediebevakarna är gammendags och bygger på att människor sitter och lyssnar”, säger Tor Rauden Källstigen, medgrundare och vd på Signal Signal.

Han har själv ett förflutet på kommunikationsbyråer som Dist och Jung. Tillsammans med sin kompanjon Håkan Waara lanserade Tor Rauden Källstigen redan 2014 ”Opinion”, en mobil poddstudio för IOS, och ”Aurora” som är en rekommendationsapp byggd på maskininlärning och innehållsanalys. 

Baserat på erfarenheterna från dessa projekt har doun utvecklat tekniken bakom Signal Signal. 

Målet är att håva in företag och varumärken som kunder genom att ersätta gammeldags manuell bevakning med ny egenutvecklad teknik.

”Det kan till exempel handla om ett spelbolag som vill hålla koll på vad som sägs bland alla spelkanaler på Youtube”, säger Tor Rauden Källstigen.

Typkunden kommer att vara företag som jobbar nära influencers i sin marknadsföring. Förutom poddar och Youtube-kanaler ska Signal Signal på sikt kartlägga de stora tv-kanalernas nyhetssändningar. Från start ingår även Sveriges Radios utbud.

”Denna typ av mediebevakning sker idag ofta genom att någon har råkat höra något och tipsar marknadsavdelningen. Vi systematiserar det vilket gör att man snabbt kan snappa upp vad ambassadörer säger”.

Tanken är även att tjänsten ska kunna användas som en del i större varumärkesarbeten, till exempel vid jämförelser med konkurrenter. 

Till en början fokuserar Signal Signal på den svenska marknaden. Instegsprodukten är en enklare tjänst som kostar en tusenlapp i månaden och leverar automatgenererade rapporter. Signal Signal hoppas dock på att stora företag ska använda den mer avancerade skräddarsydda lösningen som bolaget erbjuder, där prissättningen beror på hur stora datamängder som ska analyseras. 

Då Signal Signal lanseras just nu har bolaget inte några kunder, förutom it-jätten Microsoft som har gjort ett test med tjänsten.

”Vi har haft ett stort intresse för tjänsten. Vi börjar med svenska bolag, men tekniken gör att vi kan expandera till andra länder snabbt om vi skulle behöva det”, säger Tor Rauden Källstigen.

Läs mer