Sök

Ny startup ska lösa e-handlarnas problem med missnöjda kunder

Returnado

Haider Abdo har grundat startupen Returnado. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Returnado vill vända returer till intäkter för e-handlare - och samtidigt göra kunderna mer nöjda.

E-handeln fortsätter att växa, och med det även returerna. För att e-handlarna ska få färre missnöjda kunder har startupen Returnado tagit fram en plattform som automatiserar returer och klagomål.

Målet är att e-handlarna ska kunna bemöta returerna på “ett smartare sätt” och på så sätt få färre hävda köp. Dessutom är tanken att de genom att automatisera returerna ska slippa administrationen runt dem.

Samtidigt ska kunderna genom plattformen få bättre kontroll över sina returer, genom att de via den kan hitta svar på vanliga frågor, få hjälp att reklamera en vara, byta ut den mot något annat eller komma i kontakt med e-handlaren.

Returnado har grundats av entreprenören Haider Abdo som nu får in 1,5 miljoner kronor till sitt bolag. Pengarna kommer från riskkapitalbolaget Wellstreet, inkubatorn på Stockholms universitet, samt Vinnova och Almi. Haider Abdo har tidigare varit med och grundat bland annat bostadssajten Boolace och varit medierådgivare på Vizeum.

“Det är superkul att äntligen kunna gå ut och berätta vad vi har arbetat med under det senaste halvåret. Responsen vi har fått har varit en bekräftelse på att vi gör rätt saker och att problemen med returer och missnöjen är en huvudvärk för väldigt många e-handlare”, säger han och fortsätter:

“Vi jobbar just nu med att sjösätta vår första lansering hos en handfull e-handlare och kommer löpande att släppa på fler under hösten”.

Mona Wilcke, vd på Stockholms universitets inkubator, säger i ett uttalande att Haider Abdo är en “erfaren entreprenör som kommer att förändra och förbättra returhanteringen” på ett helt nytt sätt.

“Vi tror på hans idé, och med den entusiasm och affärsmässighet han besitter är vi mycket stolta över att få arbeta med Returnado i vår inkubator”.

Läs mer