De blockerar allas annonser – men lanserar egen annonsbörs

Breakit - De blockerar allas annonser – men lanserar egen annonsbörs
Till Faida, vd och grundare av Eyeo. Foto: pressbild.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Bolaget bakom Adblock plus ger sig på allvar in i kampen om de globala digitala annonspengarna.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Relationen mellan världens digitala publicister och det tyska adtech-bolaget Eyeo är minst sagt spänd.

Eyeo står bakom vad som enligt bedömare är världens största adblocker, alltså programvara som tar bort de annonser som finansierar mediernas innehåll.

Deras "Adblock plus" installeras med några få klick, som ett tillägg i eller i din telefon. Men samtidigt som Eyeo har byggt upp en användarbas på 100 miljoner aktiva användare på att ta bort annonser vill bolaget tjäna pengar på att visa just annonser.

Paradoxalt? Det beror på vem man frågar. 

Eyeos grundare och vd Till Faida har gång på gång sagt att han inte har något emot annonser per automatik. Det är störande, stora, annonser som ska bort. Sedan ett antal år tillbaka släpper Adblock plus igenom vissa annonser i programmet "Acceptable ads". För det tar Eyeo 30 procent av intäkten från mediehusen.

Nu tar Eyeo nästa steg. 

Runt om i världen har stora mediebyråer, ad-techbolag och medier byggt upp plattformar för automatiserad annonshandel. 

I dag berättar Eyeo att bolaget sjösätter en egen annonsbörs, kallad Acceptable Ads Platform, AAP. Där ska digitala publicister automatiskt kunna sälja fylla sina sajter med annonser som på förhand är garanterade att släppas igenom bolagets adblocker.

Enligt Wall Street Journal hjälper Google och Appnexus till att sälja annonser på AAP genom att erbjuda annonslagret som skapas där i sina egna annonsbörser. Detta dementeras dock av företagen i fråga.

Eyeo kommer att ta en del av intäkterna som genereras. I skrivande stund är det oklart hur många procent detta handlar om. 

Eyeos senaste drag kan inte tolkas på något annat sätt än att företaget nu på allvar utmanar de existerande aktörerna i kampen om världens digitala annonsmiljarder.

Samtidigt är Eyeos affärsmodell är satt under granskning i hemlandet Tyskland, där en rättsprocess mellan bolaget och mediejätten Axel Springer pågår. Den första ronden vanns av det sistnämnda bolaget. Rätten slog, i en dom som överklagades, fast att mediehuset inte skulle behöva betala för att få sina annonser framsläppta i acceptable ads. 

Som Breakit tidigare har berättat är Eyeo investerare i Pirate Bay-grundaren Peter Sundes startup Flattr, en digital tjänst som ska låta användarna kunna finansiera internetinnehållet de älskar. Bolagets nästa produkt heter Flattr plus och den ska vara fristående från Adblock plus. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel