Sök

Webrock Ventures vill skapa Brasiliens svar på United Screens

Webrock Ventures

Camila Coelho hakar på det nya nätverket. Foto: Skärmdump från Camila Coelhos Youtube-kanal.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så ska Webrock Ventures spöa Maker studios i kampen om Brasiliens Youtube-tittare.

Det var både en och annan som höjde på ögonbrynen då Stina Honkamaa (nu Bergfors) 2013 lämnade toppjobbet som Sverige-vd på Google för att starta Youtube-nätverket United Screens. 

Många underskattade då kraften i Youtube, som i dag har mycket stor räckvidd i de yngre målgrupperna. Både Bonnier och MTG har investerat i var sitt Youtube-nätverk.

I Brasilien påminner marknaden i dag om den svenska vid tiden för United Screens lansering. Ett antal internationella kanalnätverk, som exempelvis giganten Maker Studios, finns representerade.

”Men ingen har riktigt tagit ledartröjan”, säger Joakim Pops, en av fyra grundare till investeringsbolaget Webrock Ventures.

De tänker ändra på den saken. 

Webrock Ventures köper nu 25 procent av Youtube-nätverket Fhits.TV, i sin tur en avknoppning av influencernätverket Fhits (där F:et står för fashion).

Med från start är Youtubers som Camila Coelho, med 2,8 miljoner prenumeranter och ett förflutet hos Maker Studios. 

”Det är perfekt tajming i Brasilien just nu. Hela nätverksutvecklingen ligger ett par-tre år efter den svenska”, säger Joakim Pops.

Bakom Webrock Ventures står förutom den ovan nämnde tidigare ex-vd:n för Hitta.se  tre entreprenörer som alla upplevde it-yrans uppgång och fall i början av 2000-talet. 

Mest känd är kanske Per Bystedt, som under Jan Stenbeck var med om att bygga upp vad som i dag är MTG:s mediedel. Han var senare vd och storägare i ett av it-yrans mest kända bolag: Spray. 

Där hade också Patrik Axelsson, Webrock Ventures tredje partner, en central roll.

Den fjärde partnern Magnus Lindahl var tillsammans med Johan Staël von Holstein en av grundarna till Icon Medialab. De tre entreprenörerna från it-yran har varit verksamma som investerare i Brasilien i många år, bland annat inom hotellbranschen

Idéen bakom Webrock Ventures bygger på att den digitala mognaden i landet släpar ett par år efter Sverige. Webrock Ventures skapar, i samarbete med lokala partners, kloner av affärsidéer som har fungerat på den skandinaviska marknaden, och lanserar i Brasilien.

Ett exempel som Breakit tidigare har berättat om är Finanzero, en låneplattform som påminner om Lendo. Webrock har även investerat i annonsplattformen Webtech Media, inriktad på den snabbväxande marknaden för automatsålda annonser (programmatic).

Grundmodellen är att Webrock skapar ett samägt företag med en partner. Men i fallet med Fhits.TV handlar det alltså om en renodlad investering. 

”Det är ett litet undantag. På så sätt kan vi lansera med över 5 miljoner prenumeranter från dag ett. Tillsammans med draghjälpen från våra befintliga bolag blir summan av kardemumman för bra för att vi skulle låta bli”, säger Joakim Pops. 

Han vill inte uppge hur mycket pengar som Webrock Ventures går in med, förutom att det är ”en viktig investering”. 

Vad gör att du tror att ni kan lyckas bättre än konkurrenterna?

”Fhits har funnits i fem år och har starka relationer med influencers och hög trovärdighet. Vi blir inte ytterligare en utländsk aktör som kliver in utan snarare en lokal spelare som växlar upp.

Vad är Fhits.TV om tre år?

”Vi är redan vid lanseringen det största Youtubenätverket inom livsstil och mode. På sikt kan vi utöka det till fler vertikaler”. 

Webrock Ventures är finansierat av de fyra grundarna, samt via investerare i deras nätverk. Planen är nu att växla upp investeringstakten och ta in kapital från en bredare krets investerare. 

”Vi kommer att bjuda in fler under hösten. Vi ska göra fler investeringar, speciellt baserade på svensk teknik och kunskap”, säger Joakim Pops. 

Läs mer