Purjogram ska utmana blomsterbuden - med lök i bukett

Breakit - Purjogram ska utmana blomsterbuden - med lök i bukett
Grundaren av Purjogram Adam Åstrand. Foto: Press
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

“Varför skicka blommor när du kan få en purjolök med bud?”. Den frågan har ingen förmodligen ställt sig tidigare.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Nej, det är inte ett skämt.

I vår härliga helgserie “Veckans Break?”, där vi presenterar nya och obeprövade idéer, får Adam Åstrand denna gång berätta om sin startup Purjogram.

Precis som det låter är Purjogram ett blommogram, men där blombuketten har bytts ut mot just en purjolök. När du gör en beställning från hemsidan levereras en purjolök i en svart kartong med ett personligt meddelande till önskad person. Vill du lyxa till det kan du beställa en purjolök inslagen i cellofan för 169 kronor.

"Jag tycker att det är mycket par som skickar blommor till varandra. Blombukett är kanske inget du skickar till bästa vännen eller kollegan. Men en purjolök kan vem som helst få – det är roligt och överraskande", säger Adam Åstrand.

Varför en purjolök?
"Det började med en inflyttningsfest som jag och några kompisar var bjudna till. Kompisarna tyckte att vi skull köpa en flaska vin och blombukett, vilket jag tyckte lät tråkigt. Så jag gick till affären och köpte en purjolök, jag ser den som en blomma", säger Adam Åstrand.

Mer inspiration fick han när han läste om ett bolag i USA som levererade potatis i stället för en blombukett.

“Jag gillar udda grejer och tänkte att sådant finns inte här i Sverige”, säger Adam Åstrand.

Men att ta klivet in till entreprenörskapet var inget Adam Åstrand riktigt vågade förrän han flyttade till Växjö - där mötte han andra som hade startat eget.

"Det blev en push och kort efter började jag förbereda inför en kommande lansering", säger Adam Åstrand.

Från studentlägenheten och med ett startkapital på 4.000 kronor lanserade Adam Åstrand tjänsten Purjogram.

“Första beställningen kom efter 12 timmar och sedan har det rullat på. Jag nådde break-even redan efter tio dagar", säger Adam Åstrand.

Sedan starten har Purjogram leverarat 50-200 purjolökar i månaden i Sverige. Varje beställning innebär en intäkt på 100 kronor till bolaget. Enligt Adam Åstrand kommer omsättningen i år att landa på cirka 200.000 kronor.

“Det är ju en bedroom-business och för mig är det en framgång att jag vågade starta eget”, säger han och fortsätter:

“Företagandet behöver inte innebära miljoninvesteringar och krångliga techappar. Det finns så många verktyg i dag som gör det möjligt att snabbt starta eget om du är kreativ.”

Planen nu är att växa organiskt, utan några investerare med i bilden, och göra Purjogram till en franchise-kedja.

"Det är på gång i Tyskland", säger Adam Åstrand och tillägger: 

"Det är en knäpp idé som går väldigt fort. Det var inte många som trodde på mig. Men att få en purjolök är roligt och överraskande – det går ju inte att misslyckas."

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel