Sök

Slackchefen Merci Grace: Vi är roligare än formella mejl

Slack

Slacks tillväxtchef Merci Grace på Sthlm Tech. Fest Foto: Ann Jonasson

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Den hajpade kommunikationsappen Slack har tagit flera svenska bolag med storm. Nu ska två nya tjänster lanseras i appen.

"Tobii, Spotify, Aller Media och TV4 är några", säger Merci Grace när vi träffas under Sthlm Tech Fest. 

Bolagen som Merci Grace nämner är några som använder internkommunikations-appen Slack. Sedan den lanserades 2013  har långa mejltrådar försvunnit och ersatts av Slacks meddelartjänster – som kan ha olika kanaler. I dag har appen 3 miljoner användare runtom i världen. 

Och bland svenska techentreprenörer har verktyhet alltså blivit något av en favorit. I en undersökning bland grundare och andra svenska techprofiler placerade sig Slack på plats nummer fyra över de populäraste verktygen.

"Det som gör appen så populär är att den är lekfull och lätt att använda. Den är inte lika formell som mejl och liknar mer ett spel. Det är lekfullheten som har fått användarna att fastna för tjänsten", säger Merci Grace. 

Sedan starten har Slack, som grundades av Stewart Butterfield, tagit in 4 miljarder kronor. Enligt Merci Grace finns inga planer i närtid att ta in mer.

Nu är fokus att nå ut till fler användare som går över till att bli betalande. 

“Förutom att appen är lekfull och rolig, så försöker vi se till att det är framför allt människan som fastnar för appen. Människor slutar på ett jobb och börjar på ett nytt. Men de lämnar inte verktyget. Det är oftast så Slack får nya användare", säger Merci Grace och tillägger:

"En annan sak som har lockat är att vi bara tar betalt så länge man använder tjänsten. Det blir också ett sätt för oss att göra den bättre och bättre."

I december förra året startade Slack en investeringsfond som skulle gå till olika bolag, främst AI, med en påse pengar. Fonden har 80 miljoner dollar, motsvarande 685 miljoner kronor. 

"Men vi investerar bara i bolag som tidigare har tagit in riskkapital och vi går inte in som huvudinvesterare", säger Merci Grace. 

Besöket i Stockholm är det första och hon ser potential i den svenska marknaden.

"Genom att hitta rätt influencers och bolag tror jag att vi kan växa starkt här. Allt handlar om att hitta kunder som rekommenderar en", säger Merci Grace.

Vilka har varit utmaningarna? 

“Den stora utmaningen är att många bolag och startups växer väldigt fort. Då måste vi försöka hinna växa lika fort om inte fortare", säger hon. 

Ett sätt att hinna ikapp är lansera en videotjänst och ta in ljudsamtal i appen, förklarar tillväxtchefen.  

"Det har varit en het efterfråga som vi har lyssnat på och nu lanserar vi det", säger Merci Grace.

Läs mer