Breakit - De räds inte konkurrensen på Stockholms hubb-marknad
Jessica Stark, vd på SUP46, och Linda Krondahl, vd på Things. Foto: Press

De räds inte konkurrensen på Stockholms hubb-marknad

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
05 sep 2016, kl 13:21

Huvudstaden svämmar formligen över av olika startup-hubbar - men aktörerna själva är övertygade om att det finns plats för dem alla.

Sofia Honungsmåne
Sofia Honungsmåne
05 sep 2016, kl 13:21

Slottet, Entreprenörskyrkan, Knackeriet, Impact Hub, Epicenter, SUP46, Things med flera, med flera. Antalet “co-working spaces”, eller hubbar, växer och i morse kunde vi rapportera att Klarna-grundaren Niklas Adalberth nu drar igång en hubb för sociala entreprenörer. Finns det plats för så här många hubbar i Stockholm eller komma man nu att börja konkurrera ut varandra?

Breakit ringde upp två hubb-grundare och frågade hur de ser på att ännu en spelare nu kliver in på deras marknad.

Jessica Stark, grundare och vd på hubben SUP46:

Hur ser du på att Niklas Adalberth nu bygger upp en ny hubb?
“Jag tycker att det är fantastiskt kul. Jag blir jätteglad. Det är precis som Niklas Adalberth säger att ekosystemet för sociala entreprenörer inte finns i Stockholm, och det behövs.”

Hur påverkar det här er på SUP46, med tanke på att konkurrensen nu hårdnar?
“Jag ser inte att det här kommer att påverka oss. Vi inom vår värld tänker aldrig på nya initiativ som konkurrenter. Vi vill förbättra ekosystemet för startups och ju fler som gör det, desto bättre.”

Finns det plats för hur många hubbar som helst, eller börjar det bli för trångt?
“Nej, det finns inte plats för hur många hubbar som helst, men det finns plats för hubbar som lyckas generera värde för den målgruppen som de vänder sig till.”

---------

Linda Krondahl, vd och medgrundare till hårdvaruhubben Things:

Hur ser du på att Niklas Adalberth nu bygger upp en ny hubb?
“Det är väl skitbra! Alla hubbar har sin nisch, och har vi nischer för alla typer av affärsidéer kommer fler startups att flyga ännu tidigare och ännu bättre. Dessutom är det bra om vi som jobbar inom samma marknad känner till varandra. Vi på Things får till exempel ibland in bolag som inte riktigt passar hos oss och vår inriktning. Då är det jättebra om vi istället kan tipsa bolaget om en annan hubb som skulle passa dem bättre.”

Hur påverkar det här er på Things, med tanke på att konkurrensen nu hårdnar?
“Jag ser inte alls att det här påverkar oss på något negativt sätt. Jag ser mycket hellre att ett bolag sitter rätt hos någon annan hubb, än fel hos oss. Vi på Things har en tydlig nisch mot hårdvara och industri. Vi har till exempel haft bolag hos oss som har flyttat till en annan hubb, och tvärtom. Vissa bolag kan passa in på flera hubbar. Mitt tips är då att ta en plats på varje ställe om bolaget har råd med det eftersom man alltid har nytta av ett stort nätverk.”

Finns det plats för hur många hubbar som helst, eller börjar det bli för trångt?
“Nej, det finns inte plats för hur många som helst. Inte om vi ska ha dem fulla med stratup-bolag. Däremot kommer vissa hubbar att krympa och andra att växa eftersom vi jobbar med en rörlig kundgrupp. De hubbar som lyckas hålla sig kvar kommer att vara de som passar för tiden och ändamålet.”

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel