Sök

Emanuel Karlsten: Här är Instagrams nya statistikfunktion

Instagram

Emanuel Karlsten.

Breakit

Breakit

Facebook råkade välja Sverige som testmarknad för Instagrams nya statistikversion. Så här ser den ut.

Det har tisslats och tasslats länge om att Facebook är på väg att förbättra för företag som vill få bättre insikt och statistik om sina följare på Instagram. Inget har visats. Förrän nu. För när Facebook experimenterat med den statistikfunktionen i skarpt läge - har Sverige råkat bli testmarknad.

I veckan har flera svenska Instagram-konton fått ett erbjudande om statistik mot att de kopplar ihop kontot med en företagssida på Facebook. Så även Breakits skribent.

Facebooks svenska PR-avdelning bekräftar att funktionen inte är officiellt släppt och alltså nu bara råkar testas på delar av den svenska marknaden. Och oavsett om det här inte blir den slutgiltiga versionen, är det tillräckligt för att förstå vilket enormt lyft det kommer innebära för företagare som vill använda Instagram smartare.

Här är huvudfunktionerna i Instagrams nya statistikfunktion:

Bildstatistik:

IMG_6815.PNG

Varje bild får statistik över antal visningar och räckvidd. Det är numera en viktig skillnad, eftersom Instagram ändrat flödet från att vara kronologiskt till algoritmstyrt. Räckvidden är antalet unika konton som sett din bild, medan visningar är totalen.

Men mer intressant är statistiksidan:

På den samlade statistiksidan får du överblick över hur det gått för alla dina bilder under den angivna mätperioden. För mig började mätningen först när jag slog på funktionen, varför all data är helt färsk och bara två bilder finns med i statistiken.

Här finns två huvudsaker: Dels en topplista över de bilder som gått bäst (under den givna tidsperioden) och dels följarstatistik. Det är kring följarstatistiken det blir riktigt intressant.

Här segmenteras mina följare upp efter kön, stad (land) och kanske viktigast: ålder.

Jag kan se att jag har en liten övervikt av män som följer mitt Instagramkonto, allra flest är de i min egen ålder. Men här kan jag också segmentera upp åldern för män och kvinnor.

Jag ser också att de flesta kommer från Stockholm, följt av min hemstad Göteborg. Jag kan även välja land och se att Sverige är störst, följt av USA. Sedan kommer den, för mig, kanske viktigaste funktionen: Vilken tid i veckan och på dygnet har jag bäst chans att nå mina följare.

Den här funktionen uppdateras löpande och blev för mig synlig först efter ett dygn, då en tjugofyratimmarsanalys av mina följares Instagramnärvaro var klar. Förvånande nog säger den att flest av mina följare är aktiva på kvällen vid 08-tiden. Hittills är onsdagar min bästa dag på veckan att publicera.

Allt det här är väldigt unikt. Tidigare har Sverige största instagramkonton bara kunnat gissa sina målgrupper. Flera av de stora kontoägarna har berättat att de uppskattar ålder, kön och geografisk dominans utifrån kommentarerna de får. Det är delvis utifrån dessa grova generaliseringar som svenska företag betalat stora pengar till Instagrammare - för publiker där kanske inte ens en tredjedel är svenska.

Instagrams statistikfunktion skulle kunna tydliggöra för svenska instagrammare vem som följer dem. Och för svenska företag skulle det bli tydligt vem som är relevant att vända sig till.

Men kanske allra mest skulle statistikfunktionen bli ett verktyg som skulle göra det lättare för företag att kunna analysera hur man producerar relevanta Instagramuppdateringar.

När det släpps? Facebook varken vill eller kan kommentera det. Det här är ju testet inför det. Passa därför på, koppla ihop din företagssida med ditt Instagramkonto och se om du är med i testgruppen. Detta kan vara en av få gånger du får veta vilka följare du egentligen har.

Läs mer