Sök

Klarna lanserar självlärande kassa - gör som Netflix och Facebook

Klarna

Klarnas produktchef David Fock.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

En digital kassa som successivt blir bättre på att gissa vilket betalsätt du tycker bäst om. Så kan Klarnas nya flaggskeppsprodukt beskrivas. "Vi använder maskininlärning", säger produktchefen David Fock.

Klarna Checkout är det svenska betalbolagets klart största och viktigaste produkt. Den kan lite förenklat beskrivas som en allt i ett-tjänst för e-handelsbetalningar, där kortköp, faktura och andra sätt att betala finns samlade.

Nu gör Klarna en av de största uppdateringarna av Checkout sedan ursprungslanseringen 2012. Nyheten presenterades under onsdagen på Klarnas huvudkontor i Stockholm, för inbjudna e-handlare och journalister.

Klarna har under utvecklingen låtit sig inspireras av företag Facebook, Netflix och andra techbolag som individanpassar sina produkter utifrån användardata.

“De här företagen har skapat ett system där det finns en speciell version av produkten för varje person som använder den”, säger David Fock, som menar att Klarna måste ta en liknande väg framöver.

För Klarnas del handlar personaliseringen mycket om vilka betalsätt som presenteras för kunden. Genom att sätta kundens favorit-betalsätt som förvalt alternativ har Klarna, enligt David Fock, lyckats öka konverteringen till köp med 1 procent. En normal kassakonvertering ligger på 50-60 procent.

“Vi använder maskininlärning för att avgöra vilket betalsätt som du helst vill använda. Med de kunder som får kort som förvalt alternativ, så byter bara 2 procent av användarna betalsätt. Resten träffar vi rätt på. På en kund som aldrig har handlat hos oss förut träffar vi lite sämre, men som sagt: Systemet lär sig över tid", säger han.

Under de senaste månaderna har betalbolaget successivt rullat ut den nya tjänsten, informellt kallad "Den personliga kassan" hos en del av kundbasen. Nu är den live på hela Klarna Checkouts betalvolym i Sverige och Finland.

David Fock säger att Klarna också har andra, mer långsiktiga, idéer om hur användardatan ska användas.

"Nu först handlar det om betalsättet. Men längre fram tror jag att personaliseringen kommer att märkas mycket tidigare, gärna så fort du kommer in på sajten. Om vi till exempel vet vilket postnummer du har, och att du är man, så kan vi till exempel säga till dig att 'köp den här herrtröjan nu, och få den levererad hem till dig om två timmar'", säger han.

Klarna vill också samarbeta med logistik-startups för att användarna även ska kunna välja hur de vill ha saker levererade i Checkout.

"I framtiden kommer få nya skor levererade direkt hem till dig, så att de ligger på din skohylla uppackade när du kommer hem. Alla de där små sakerna som stör, som att stå i kön på Ica, det tror jag kommer att försvinna", säger David Fock.

Läs mer