Dooer skickade precis ut sin hemliga lista i ett massmejl

Breakit - Dooer skickade precis ut sin hemliga lista i ett massmejl
Sam Nurmis Dooer gjorde en klassisk mejltabbe.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Dooer vill mosa konkurrenterna med smart bokföring. Då är det kanske inte så smart att skicka ut listan över potentiella kunder öppet till 500 personer.
"Det var den mänskliga faktorn", säger grundaren Sam Nurmi.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Breakit har i flera omgångar rapporterat om startupen Doeer, som vill vända upp och ned på bokföringsbranschen. Många associerar kanske bokföring med krångligt manuellt pappersarbete. Dooer vill låta algoritmer förenkla vardagen för små och stora bolag.

”Målet är att vi, genom att gå först, förhoppningsvis kan visa vägen för branschen, likt Tesla har gjort för övriga bilindustrin”, sade grundaren Sam Nurmi till Breakit i maj.

Dooer, som utmanar existerande bokföringsbolag som Wint, Visma och Fortnox, har under våren och sommaren samlat in intresseanmälningar från potentiella kunder via sin sajt. 

Tjänsten är ännu inte släppt brett. Men strax efter lunch på tisdagen fick uppemot 500 personer som anmält intresse ett mejl från Dooer. 

”Vi jobbar för fullt för att kunna lansera mjukvaran och just nu släpper vi bara in kunder som vill ha en bokföringstjänst där Dooer sköter kundens hela bokföring”, skrev Dooer vilket understryker det strategiskifte som Breakit tidigare rapporterat om. 

Men det var inte budskapet som som fick flera mottagare att sparka bakut.

Dooers marknadsavdelning hade råkat skicka mejlet med samtliga av de nära 500 mottagarnas mejladresser synliga. Genast kom kritiken i mejltråden.

”Kommer ni att hantera mina känsliga uppgifter på samma liberala vis som min email?”, skrev en av mottagarna. 

”Inte så kul att vara med i denna tråd + att ni delar vår mejl”, skrev en annan. 

Knappt en halvtimme senare kom ett till mejl från Dooer, där bolaget pudlar.

Sam Nurmi, Dooers grundare, lovar att Dooers mejltabbe är en isolerad händelse som inte säger något om hur bolaget hanterar sina kunders känsliga uppgifter. 

"Detta har ingenting att göra med Dooers produkt, eller det som är i produktion. Det var vår marknadsavdelning, som är ny, som gjorde ett misstag", säger Sam Nurmi. 

Han uppger att mejlet gick till "en fraktion" av de mejladresser som Dooer har samlat in över potentiella kunder. Ur ett affärsperspektiv är läckan dock inte helt oproblematisk. En databas med nära 500 mejladresser till potentiella kunder för en så specifik tjänst är en värdefull tillgång, som nu finns inom räckhåll för Dooers konkurrenter. 

"Om man som aktör i branschen agerar på sådan information visar man hur etisk man är. Det finns oskrivna regler för hur man beter sig", säger Sam Nurmi.

Av det ursprungliga mejlet framgår även att Dooer hoppas kunna lansera sin mjukvara, för kunder som inte vill låta bolaget sköta all bokföring, senare under hösten. 

Under 2015 omsatte Dooer 3,2 miljoner kronor. Resultatet skrevs till -10,5 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER