Sök

Nu hungrar Northzones stjärna efter nya digitala matsuccéer

NorthzoneMatsmart.se

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Jessica Nilsson avslöjar var hon ska hitta nästa techstjärna.

Denna artikel publicerades ursprungligen 31 augusti 2016.

Från doldis till en av Sveriges verkliga tungviktare inom tech - Jessica Nilsson har gjort en snabb resa sedan hon i februari 2014 tog steget från entreprenör till riskkapitalist.

Och nu tar hon nästa steg i karriären genom att bli partner och delägare i svenska Northzone med över 6 miljarder kronor investerat i olika techbolag.

“Att bli partner var ett av målen när jag började på Northzone. Nu får jag jobba närmare portföljbolagen och kan vara med och påverka ännu mer än tidigare”, säger Jessica Nilsson.

Tillsammans med sina tyska vänner Dominik Richter och Thomas Griesel startade hon 2011 Hellofresh med bas i Berlin. Den digitala matleverantören är idag värderad till flera miljarder kronor men själv har Jessica Nilsson valt att helt lämna företaget.

“Sedan jag började på Northzone har jag inte varit operativ i Hellofresh och kan inte påverka utvecklingen i bolaget. Därför kändes det naturligt att sälja mina aktier”, säger hon.

Pengarna från den försäljningen kommer Jessica Nilsson nu att investera i Northzones framtida fonder. Det är en möjlighet som öppnats i och med att hon blivit partner i riskkapitalbolaget.

“Det är i Northzone som jag har mitt fulla fokus idag och då kändes det också naturligt att investera mina pengar där”, säger Jessica Nilsson.

Hon har ansvaret för tre av Northzones svenska innehav - betaltjänstbolaget Klarna, e-handlaren Fyndiq och den digitala livsmedelsbutiken Matsmart. Även om hon inte själv framhåller något enskilt bolag är det uppenbart att hjärtat dunkar lite extra för Matsmart som säljer livsmedel med kort datum.

“Det är ett fantastiskt bolag och faktiskt det första jag träffade när jag började på Northzone. Matsvinn är ett stort miljöproblem i världen som Matsmart hjälper till att lösa samtidigt som det blir en bra affär för kunderna och leverantörerna”, säger Jessica Nilsson.

Generellt är hon väldigt positiv till digitala bolag med affärsidéer inom mat-segmentet.

“Mat är en av de största industrierna men bara en procent av försäljningen sker online. Hittills har det skett väldigt lite innovation i sektorn, här är Matsmart ett undantag”, säger Jessica Nilsson och fortsätter:

“Vi på Northzone vill gärna göra fler investeringar inom mat och vi tittar aktivt på det här segmentet”.

Förutom att daglivaruhandeln hittills varit ganska tröga med att hoppa på e-handelståget pekar Jessica Nilsson på ytterligare en faktor som talar för segmentet:

“Returer är ett stort problem inom e-handeln men det hindret finns oftast inte med mat. Här skickas sällan mat tillbaka av kunderna och det gör potentialen större jämfört med andra varuslag”.

Hon är också sugen på att gå in i fler e-handelsbolag och företag som agerar i ekosystemet runt e-handeln.

“Vi letar efter e-handelsbolag med nya innovativa affärsmodeller och det finns även stora möjligheter inom sektorer som ännu inte gått online. Jag tror också att det finns mycket innovation som kan hjälpa e-handlarna, till exempel inom logistik, betalningslösningar, marknadsföring och lagerlösningar” säger Jessica Nilsson.

Klivet över “till den andra sidan” från entreprenör till investerare har varit lärorikt på flera sätt. Jessica Nilsson lyfter fram två saker som förvånat henne:

“Jag hade inte förstått hur viktig portföljsammansättningen är för att en investering ska bli av. I bland är det helt rätt team och idé men ändå avstår vi. Vi investerar inte i bolag som konkurrerar med andra portföljbolag och det är viktigt att tajmingen är rätt”, säger hon och fortsätter:

“Sedan är teamet bakom bolaget ännu viktigare än jag trodde. Vi följer dem ofta över tid och vill se att man snabbt kan skruva om sin affärsmodell om den ursprungliga inte fungerar”.

Annars menar Jessica Nilsson att de bästa entreprenörerna i dag mer eller mindre kan välja och vraka mellan investerarna:

“Kapital är billigt idag och i det läget är det inte bara pengar som avgör”.

Vad är det som avgör?

“Du måste tillföra andra värden än pengar. Till exempel att du redan sitter på en stark portfölj och kan hjälpa till med kontakter till bolagen. Rekommendationer från andra entreprenörer är också viktigt och att du sitter på någon specialkunskap”, säger Jessica Nilsson.

Läs mer