Det fanns en tid när ESG verkligen ansågs som en av de viktigaste värdemätarna – när klimat- och socialt arbete stod högt i rang i näringslivet. ESG är för den som glömt en förkortning av environmental, social och governance, vilket syftade på hur hållbara bolag är på områden som klimat och i bolagsstyrning. Ett bolag som är på nästan allas läppar men som får katastrofbetyg i ESG är SpaceX, skriver Financial Times. Bolaget har fått sämsta omdömet av indexjätten MSCI, betyget trippla C:n. Det betyder att SpaceX – som även inkluderar plattformen X och AI-bolaget XAI – ligger i linje med det betyg som Ryssland fick efter invasionen av Ukraina. Betyget kan sättas i relation till att många svenska pensionsfonder har tvingats bli delägare i SpaceX. Ingen bör vara förvånad, säger Frédéric Ducoulombier, programdirektör på Edhec business school’s Climate Institute. “Det här är väldigt nära en skräckhistoria för börsinvesterare när det kommer till bolagsstyrning”, säger han och syftar på IPO-dokumenten och Elon Musks makt över bolaget. Frågan är om bottenbetyget har någon som helst påverkan på Elon Musk. När Tesla föll ur S&P:s ESG-ranking efter vittnesmål om rasistisk diskriminering så kallade Musk ESG för en “scam” som blivit ett vapen för “social rättvise-krigare”. LÄS ÄVEN: Doldissvensken Arvid Lunnemark i mångmiljardaffär – SpaceX betalar 560 miljarder för Anysphere