I förra veckan framkom att Ellos nobbat ett bud och därför tog Breakit ett snack med storägaren och e-handelsbolagets ordförande Morten E. Astrup, bland annat om noteringsplanerna. Idag måndag kom bekräftelsen på att Ellos avser att notera sin aktie på Stockholmsbörsen. “Ellos Groups styrelse och koncernledning anser att erbjudandet och noteringen är ett logiskt och viktigt nästa steg i Ellos Groups utveckling”, skriver bolaget. Ellos ska enligt planerna göra börsdebut under det tredje kvartalet. Tanken är att bolaget i samband med noteringen ska genomföra en nyemission om 300 miljoner kronor. Vissa investerare, däribland finansmännen Martin Bjäringer och Carl Rosvall och just Morten E. Astrup, har åtagit sig att teckna aktier för drygt 200 miljoner kronor. Ellos ägdes tidigare av Nordic Capital. I en finansiell rekonstruktion under hösten 2024, inklusive en konkurs för moderbolaget, tog långivarna över kontrollen av e-handelsgruppen. Under 2025 omsatte Ellos, inklusive dotterbolagen Jotex och Homeroom, nästan 3,5 miljarder kronor. Ebita-resultatet landade på 219 miljoner kronor. “Detta är ett avgörande ögonblick för Ellos Group. Vi har nu nått ett skede där vår långsiktiga strategi har validerats, med lönsam tillväxt, starkare kassaflöde och en mer robust kapitalstruktur som ger en solid grund för vår nästa utvecklingsfas”, säger Ellos vd Hans Ohlsson om börsplanerna.