Breakit - Nu avslöjar Kenza mer om sin och H&M:s digitala klädstartup
De fyra grundarna. F.v: Aleksandar Subosic, Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Dejan Subosic. Foto: Pressbild.

Nu avslöjar Kenza mer om sin och H&M:s digitala klädstartup

Johanna Ekström
Johanna Ekström
26 aug 2016, kl 15:51

De har fått 20 miljoner i kapital från H&M - men Ivyrevels grundare berättar att resan varit långt ifrån rak.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
26 aug 2016, kl 15:51

Det var fyra år sedan som Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Aleks och Dejan Subosic grundade klädmärket Ivyrevel, eller det "digitala modehuset" som de själva kallar sig.

Nu berättar grundarna i en intervju med Di Weekend att resan varit långt ifrån rak och att starten för bolaget blev katastrofal. När första leveransen av kläder kom från Kina såg till exempel allt ut “att vara sytt med armbågen”, så det var bara att skicka tillbaka och sy om allt.

”Vi fattade inte hur svårt det kan vara att få över lite kläder från Kina till Sverige. Men den naiviteten var också det som gjorde att vi vågade satsa från början”, säger Dejan Subosic.

Att Kenza driver Skandinaviens största modeblogg har inte heller visat sig vara en garant för att kläderna faktiskt ska sälja. 

”Ingenting har kommit gratis bara för att Kenzas räckvidd ger exponering mot rätt målgrupp. I själva verket är det relativt svårt att attrahera slutkonsumenter, även om du har många läsare”, säger Aleks Subosic till Di Weekend.

Breakit har vid flera tillfällen berättat om Ivyrevel, som i våras fick in 20 miljoner kronor från H&M-gruppen. Bolaget marknadsför enbart sina kläder via sociala medier och anpassar kollektionerna efter vad som gillas där.

”Våra kunder lever i den digitala världen. Så för oss är det avgörande att veta vad folk delar på Instagram och Snapchat, vad som pinnas på Pinterest och vad som taggas av influencers. Allt det använder vi sedan när vi skapar kollektionerna”, säger Kenza Zouiten till Di och fortsätter:

”Eftersom vi endast finns på nätet är det visuella intrycket av plagget det enda sinnet vi har att jobba med. Därför är det viktigt att våra plagg är shareable, delbara. För vi tror jättemycket på devisen If you can’t share it, you don’t wear it… Därför är det extremt mycket svårare att sälja en svart tröja eller vit t-shirt på nätet, än ett plagg som sticker ut”.

Den 1 april i år meddelade Kenza på sin blogg att Ivyrevel skulle läggas ner. Det var dock bara en PR-kupp - en vecka senare återuppstod bolaget med nylanserad hemsida och med 20 miljoner i ryggen från H&M.

Nu har antalet anställda ökat från en handfull till närmare 20 personer, som sitter i Stockholm, Hongkong och Shanghai. Dessutom har varumärket lanserats globalt.

Som Breakit tidigare berättat satsar Ivyrevel också på ett tech lab där de vill kombinera mode och teknologi. Syftet med det är enligt grundarna inte enbart ekonomiskt, utan det handlar om att se hur “långt de kan pusha gränserna”.

”Det kan handla om att effektivisera distribution, skapa och få fram kollektioner snabbare eller göra intelligenta och uppkopplade plagg. Det är sådant vi vill undersöka där”, säger Dejan Subosic till Di.

Breakit kunde nyligen berätta att bolaget omsatte 7,3 miljoner kronor förra året och gjorde ett rörelseresultat på minus 5,1 miljoner kronor. 

Ämnen
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel