Sök

Annonsveteranen Richard Sandett blir ny vd för Lajkat

LajkatSchibsted Growth

Richard Sandett, ny vd för sajten Lajkat. Foto t.v: Robin Lorentz-Allard. t.h: skärmdump från Lajkat.

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Lajkat är en viralsajt för unga, och har ungefär en miljon besökare varje vecka. Nu plockar bolaget in Richard Sandett som ny vd.

Tidigare i år kunde vi rapportera att Lajkat har knoppats av från Aftonbladet och blivit ett eget dotterbolag under Schibsted.

Pontus Ogebjer, investerare på Schibsted Growth, blev tillförordnad vd efter bolagiseringen. Nu har Lajkat hittat en permanent ersättare.

“I Richard Sandett får vi en resultatdriven kraft med förmåga att skapa ökade intäkter kring vårt innehåll. Han har i sina tidigare uppdrag visat prov på bred affärsmässig kompetens, som vi kommer att få stor glädje av”, säger Miriam Grut Norrby, styrelseordförande för Lajkat.

Rickard Sandett kommer närmast från en roll som innehållsansvarig på annonssäljbolaget Mediekompaniet. Innan det har han bland annat jobbat på Tre Kronor Media och Schibsted-ägda Minimedia.

I sin nya roll har Rickard Sandett uppgiften att utveckla innehållet och skapa nya affärsmöjligheter för sajten. Idag är det främst annonser och varumärkesinnehåll som står för bolagets intäkterna.

“Det är en enormt spännande utmaning att fortsätta utveckla innehållet till den svårflörtade målgruppen 15-24 år, och skapa förutsättningar för annonsörer att i större utsträckning nå ut till den gruppen”, säger Rickard Sandett.

Lajkat.se startades av Aftonbladet 2014. Sajten är en underhållningskanal och erbjuder viralt innehåll inom text, bild och rörligt material.

Läs mer