Sök

Apples nya drag mot Spotify – blir gratis med mobilabonnemang

SpotifyApple Music

Daniel Ek får hårdare konkurrens. Foto: TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Apple Music tar hjälp av mobiltelefonjätte i kampen mot Spotify.

Så kallad bundling, att sälja en tjänst tillsammans med en annan etablerad produkt, är ofta en central del i marknadsföringen när nya innehållstjänster ska sättas på kartan. 

Spotify exempelvis har sålt sin musktjänst tillsammans med mobilabonnemang från Telia, ofta med en gratisperiod som ska snärja kunderna för att sedan konvertera dem till betalande.

Även svenska Readly satsar hårt på samarbeten med mobiloperatörer för att nå ut. 

Nu ger sig Spotify-konkurrenten Apple Music in på samma spår. 

British telecoms mobildel, EE, ska erbjuda sina kunder gratis musikstreaming via Apple Music i sex månader vid nyteckning av mobilabonnemang. Det är alltså dubbla tiden mot den gratisperiod som Apple normalt erbjuder nya kunder.

Efter prövotiden får kunderna betala vanlig pris, men via sin mobilräkning. 

Enligt The Telegraph detta ett drag som ska göra att att EE får mer lojala kunder. Samtidigt hjälper det Apple Music att utmana dominanten Spotify. Affären är enligt tidningen den första i sitt slag i Storbritannien. 

Spotify har ett liknande upplägg med Vodafone på samma marknad.

Samtidigt fortsätter Apple Music att lägga stora belopp på att få exlusiva släpp från världens hetaste artister. Den senaste i raden att rata Spotify är Frank Ocean, vars efterlängtade och överhypade albumsläpp bara finns på Apple Music.  

Läs mer