Danads har utvecklat en annonsplattform som ska göra det lättare för annonsörer och publicister att hitta varandra.
Publicisterna betalar för att finnas med på plattformen med alla sina annonsytor, oberoende av om det är i mobilen, på webben eller rent av i traditionella papperstidningar. Sedan får annonsörerna en självbetjäningstjänst där de kan skapa sina egna annonspaket och välja bland både publikationer och målgrupper.
I våras kunde vi rapportera att startupbolaget fått in 12 miljoner kronor från bland annat Almi invest och riskkapitalbolaget Wellstreet.
Nu fortsätter bolaget expandera. Danads har fått på plats ett avtal med den norska mediekoncernen Amedia. Koncernens 60 tidningar kommer nu att använda sig av den svenska startupens annonsplattform.
“Vi ser Norge som en av de mest attraktiva marknaderna i Nordeuropa. Under det senaste halvåret har vi besökt flertalet norska medier för att skapa oss en större uppfattning av hur marknaden fungerar, något som har skapat ett intresse för Danads. Vi är oerhört stolta att kunna presentera Amedia som en stark partner till oss och ett stortsteg i rätt riktning” säger Peo Persson, medgrundare på Danads, i en kommentar..
Danads indikerar även att avtalet med Amedia bara är första steget. Bolaget etablerar nu ett eget kontor i Oslo. Den norska verksamheten kommer ledas av nyrekryteringen Geir Hellerud, som bland annat har varit annonschef på Aller media tidigare.
“Danads underlättar verkligen både för annonsörer och publicister. Jag är övertygad att många publicister kommer använda vårtsystem” säger Geir Hellerud.