Sök

Talangjakten Idol får konkurrens av skivbolagsjättarna - och Spotify

The StreamIdol

Foto: TT

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Ett norskt tv-format vill ta bort röstningsmomentet ur talangtävlingar som Idol – med hjälp av Spotify.

Igår tidag gick startskottet för årets Idol-tävling i TV4.

Samtidigt, i Norge, påbörjas nu en snarlik tv-produktion vid namn The Stream – tillsammans med musikströmningstjänsten Spotify.

Nordic World, bolaget bakom den nya talangjakten i Norge, påstår sig vilja reflektera hur musikindustrin fungerar idag och menar att det är människorna, inte musikindustrin, som upptäcker nya talanger.

De hänvisar till att artister som Kygo, Justin Bieber och Adele alla startade som internetfenomen, innan de blev signade av ett skivbolag.

Konceptet går ut på att den som vill delta i tävlingen gör en videoinspelning av sitt framträdande och laddar upp det på The Streams sajt. Där kan sedan alla som vill, sprida, dela och strömma de uppträdanden som de gillar bäst.

De 100 deltagare som fått flest strömningar på sajten när tiden för det momentet har löpt ut, får utföra en audition live inför talangscouter från de tre skivbolagsjättarna Universal Music, Sony Music och Warner Music.

De tre kokar därefter ned gruppen till endast nio personer som alla kommer att uppträda live en gång i veckan, i likhet med i Idol-finalerna på TV4.

Sedan börjar tävlingsmomentet som verkligen skiljer The Stream från till exempel Idol: De som får flest strömningar på Spotify efter varje delfinal får vara kvar i tävlingen – den som får minst åker ut.

Kort och gott: Man ersätter det klassisk telefonomröstningsmomentet med Spotify.

I sista programmet står slutligen den allra mest strömmade deltagaren som vinnare av tävlingen.

Kanske är det här början på slutet för de klassiska telefonomröstningarna i musiktävlingarna?

Läs mer