Hype och Musk-hysteri – men i Sverige rasar nu Teslas försäljning

Breakit - Hype och Musk-hysteri – men i Sverige rasar nu Teslas försäljning
Elon Musk kliver ur en "Model X" – bilen som ska lyfta Tesla i Sverige. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Svenskarna köper bilar som aldrig förr, men Tesla-försäljningen backar med hela 44 procent.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Det finns knappast någon bättre konjunkturmätare än bilförsäljningen. För en person med normal inkomst är det en stor investering, som speglar framtidstron kring den egna ekonomin och konjunkturen.

Just nu går bilförsäljningen i Sverige riktigt bra, vilket bland annat lyfter det en gång svenska storbolaget Volvo som har 19,7 procent av marknaden.

Branschorganisationen Bil Sweden kunde nyligen rapportera om ett historiskt rekord. Faktum är att det aldrig har sålts så många bilar i Sverige som under maj månad (statistiken sträcker sig tillbaka till 1946).

Samtidigt ser det mörkt ut för superentreprenören Elon Musks Tesla.

Trots nya butiker, exempelvis i Mall of Scandinavia, och en urstark marknad har försäljningen av Tesla gått ned med 23,5 procent hittills i år. Det visar färsk statistik över nybilsregistreringar från Bil Sweden. Samtidigt har totalmarknaden ökat med 10,2 procent. 

Sett till juli, som är den senaste månaden med färdig statistik, backade Tesla med 43,7 procent. Detta samtidigt som nyregistreringarna av supermiljöbilar (i huvudsak elbilar och laddhybrider) ökade med 79 procent.  

Teslas priser i Sverige startar på drygt 750.000 konor för snålvarianten av ”Model S”. Nyligen öppnade märket även upp för svenska beställningar av suven ”Model X”.

På Tesla i Sverige är förklaringen till den svaga försäljningen att målgruppen har valt att vänta på den sjusitsiga el-suven.

”Framförallt handlar det om att vi har en ny modell på väg ut, som vi har tagit in ett stort antal förbeställningar på. Detta är ju den första eldrivna suven”, säger Teslas svenska informationschef Maria Lantz till Breakit.

När börjar ni leverera ”Model X”?

”De första bilarna börjar precis att komma hem. Den kommer att finnas för provkörning i våra butiker i Stockholm och Göteborg från och med nästa vecka”. 

Rättvisande är att mäta Tesla mot andra premium-bilar. Teslas hängivna fans i Sverige, samlade i Tesla club sweden, jublade när Tesla förra året gasade ifrån Porsche. Att Tesla, med en enda modell på marknaden, sålde fler bilar än den klassiska tyska sportbilstillverkaren skapade också rubriker i de flesta stora svenska tidningar. 

Teslas kräftgång under 2016 innebär dock att Porsche nu säljer fler bilar än Elon Musks eldrivna alternativ. 

Bland de renodlade elbilarna är det japanska Nissan som har lyckats bäst hittills i år. Nissan Leaf, som kostar från 267.000 kronor, intar med 512 nyregistrerade bilar förstaplatsen. Teslas ”Model S” är dock, trots nedgången, Sveriges näst mest sålda elbil enligt Bil Swedens statistik. 

Tesla är ett av få varumärken i världen som, likt Apple, lyckas skapa rubriker världen över när företaget tillkännager nya produkter inför fansens jubel. 

I går steg bolagets aktiekurs när grundaren Elon Musk twittrade om att Tesla hade nyheter att berätta senare under dagen. Under kvällen presenterades sedan lanseringen av en ny version av Teslas lyxsedan ”Model S” som klarar att accelerera från 0 till 100 km/h på bara 2,5 sekunder.

Det som massmarknaden väntar på, och som kan göra Tesla till en angelägenhet för fler än de med ett fett bankkonto, är budgetbilen ”Model 3”. Den väntas dock nå Europa först under 2018.

”Vi gör allt vi kan för att så fort som möjligt kunna lansera den. Vi vill att så många som möjligt ska ha möjligheten att köra en elbil”, säger Maria Lantz.

Fakta: Så många Tesla-bilar har sålts i år

Siffrorna avser nybilsregistreringar januari-juli i år (förra årets siffror inom parentes) i Sverige.

Model S: 408 (535)

Modell X: 1 (0)

Läs fler artiklar
LÄS MER