Breakit - Hej då, drömjobbet på Spotify – nu ska Michelle Kadir styra upp skivbolagen
Pauline Suzor

Hej då, drömjobbet på Spotify – nu ska Michelle Kadir styra upp skivbolagen

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
26 apr 2015, kl 06:56

Hon blev frälst av Daniel Ek och beslutade sig för att lämna skivbolagsbranschen till förmån för det då nystartade Spotify.
Sex år senare lämnar Michelle Kadir sitt drömjobb och tar klivet tillbaka in på skivbolagsscenen.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
26 apr 2015, kl 06:56

Året är 2007 och Spotify-grundaren Daniel Ek stiger in i ett mötesrum på skivbolaget Universals kontor i Stockholm. Han är där för att visa upp beta-versionen av en ny musiktjänst som han kallar för Spotify. Han är övertygad om att den kan rädda den krisande musikindustrin – nu gäller det bara att övertyga skivbolagen.

En av skivbolagsrepresentanterna som väntar på Daniel Eks pitch är Michelle Kadir, på den tiden en del av Universal Musics digitala avdelning.

”Daniel kom in och var sådär blyg och skön som han är. Vi tänkte väl mest: ’Jaha, här kommer en till'", säger hon och berättar att entreprenörer på den tiden pitchade idéer på löpande band för skivbolagen.

”Men så började han presentera och jag blev helt såld direkt. För mig var det verkligen att: ' ja, det är så här det ska fungera'. Jag kommer ihåg den där känslan, att man bara kunde trycka på en knapp och sedan var låten igång på noll sekunder."

”Jag hade ju berört prenumerationslösningar i mitt examensarbete, men de hade verkligen nailat produkten", säger Michelle Kadir.

Låt oss ta historien från början.

Michelle Kadir började arbeta på Universal Music redan som 23-åring. Efter ett par inledningsvis tunga år på KTH (”Jag har nog aldrig varit i ett sammanhang där jag varit så olik alla andra”) kom hon i kontakt med skivbolaget Sony Music, som hon sedermera skrev sitt examensarbete åt.

Arbetet gick under titeln ”Digital Music Distribution and the Market Needs”.

”Det här var liksom 2004. Cd-försäljningen hade dippat totalt och i Sverige använde alla Napster, Kazaa, Pirate Bay eller Direct Connect. Så vi tog i princip fram en handlingsplan för hur digital musik ska fungera på internet. Vad är egentligen lösningen? Det var nog där och då jag insåg att, okej, det är det här jag ska arbeta med".

Vad kom ni fram till i ert examensarbete?

”Vi trodde att det skulle bli en prenumerationslösning i framtiden.”

Arbetet resulterade inte i något jobb på Sony Music men det ledde till ett jobb på konkurrenten Universals nystartade digitala avdelning.

”Den avdelningen utgjordes väl ungefär av en person innan jag började", säger hon med ett skratt.

"På den tiden var det sjukt stort med ringsignaler. Kommer du ihåg de där Jamba-reklamerna? Folk betalade runt 30 kronor för ett klipp på 30 sekunder, som man använde som ringsignal. Det var en jättestor business, och en jättekonstig tid.”

Hur såg skivbolagen på digitaliseringen av musik?

”På den tiden handlade det rätt mycket om att bearbeta de som jobbade på skivbolagen och få dem att förstå att det digitala inte är något läskigt som bara kommer att förstöra, utan snarare något som kan rädda branschen. Det behövdes särskilt med de som satt på huvudkontoren utomlands. Man fick även bearbeta artister och förklara hur digital musik faktiskt kan hjälpa dem och deras karriärer. Det var mycket mässande på den tiden.”

Sedan dök Daniel Ek upp med sin pitch.

I och med att Michelle Kadir var ansvarig för den digitala musiken på Universal Music i Sverige, och faktumet att Spotify var ett svenskt bolag, fick hon kort därefter uppdraget att sköta dialogen med Daniel Ek.

Det var i samband med det som tanken på att arbeta på Spotify föddes.

”När det blev klart att de skulle lansera sin tjänst kände jag direkt att där ska jag jobba. De hade helt rätt tänk gällande framtiden och produkten. För mig kombinerar Spotify mina två stora intressen, musik och teknik. Jag ville vara med och påverka framtiden.”

”Jag minns till och med att jag gav ett nyårslöfte det året, att jag skulle börja jobba på Spotify. Några månader senare gjorde jag det.”

Hur var det att börja arbeta på Spotify på den tiden?

”Det var en helt fantastisk resa. Man var en liten startup där alla kände alla. Man umgicks hela tiden, åt luncher tillsammans, jobbade sent ihop och gick ut och festade tillsammans. Man levde ihop. Det går inte riktigt att jämföra med hur det är nu.”

Har bolaget tappat den känslan?

”Nej, det har alltid varit viktigt för Daniel och ledningsgruppen att inte tumma på kärnvärdena och vad Spotify står för. Det är en väldigt speciell kultur som är fantastisk.”

Kan du sätta fingret på den kulturen?

"Jag tror inte det finns särskilt många företag i världen där de anställda faktiskt använder vad företaget säljer i över 6 timmar per dag. Folk är väldigt ambitiösa och duktiga, men också väldigt passionerade. Man känner att man måste prestera eftersom man känner starkt för produkten.”

Varför känner de anställda så starkt för produkten?

”Det handlar nog om att folk känner att de gör någonting stort. Att vi revolutionerar musikvärlden. Sedan har man hela tiden en känsla av att man inte kan sitta och ta det lugnt, för då kan tåget ha gått. Jag skulle inte vilja kalla det stress, för det låter så negativt, men man vet inte hur framtiden ser ut. Jag menar, det här året kommer Apple och Youtube med egna musiktjänster. Vi pratar om de absolut största och rikaste företagen i världen.”

Det låter lite ångest-stressigt ändå.

”Fast det är det inte. Det är snarare en känsla av att ha gått från att slåss med mindre aktörer till att nu utmana de största företagen i världen. Det är riktigt häftigt, rent ut sagt. Då känner man mer att, nu är det bara att köra.”

Michelle Kadir pratar fortfarande om Spotify som ”vi” – trots att hon nu har lämnat sin position som produkt och innehållschef på bolaget. Om en vecka kliver hon istället in i ledningsgruppen för Sony Music och blir chef för skivbolagets digitala affärer. 

Att Spotify har förändrats kraftigt under de sex år som hon tillbringade där är inte orsaken till avhoppet.

”Jag tycker fortfarande att det är väldigt kul på Spotify, men för mig fanns det andra anledningar. Jag har en längre tid känt frustration över väldigt mycket med skivbolagen idag – samtidigt som jag gillar att påverka där saker kan förbättras. Och vad kan vara mer utmanande än att jobba för ett skivbolag år 2015? Där finns det verkligen utrymme för förändringar."

"Om det är något som är säkert är att det alltid kommer finnas människor som skapar musik, och jag vill göra det bästa jag kan för att hjälpa de människorna nå ut med sin musik till världen."

Vad gör skivbolagen fel idag?

”Den största utmaningen för skivbolagen är att de måste bli bättre på att förklara och visa vad de tillför i näringskedjan. Annars blir de redundanta och ersättningsbara. Det är alltid ett stort surr om att skivbolagen egentligen inte behövs och att man som artist kan göra det själv. Och visst, du kan göra mycket själv, men det är faktiskt extremt svårt att synas och höras i bruset. Skivbolagen, eller musikbolagen som de snarare borde kallas, gör mycket för artister – men de visar inte det. Den transparensen mot artister och omvärld kommer jag att fokusera på.”

Det påminner om skivbolaget Kobalt. De arbetar också hårt med transparensen.

”Ja, de har vunnit väldigt mycket enbart på det. Det är extremt bra."

Skivbolag får ändå kritik med jämna mellanrum. Fyller de verkligen en funktion i dagens musiklandskap?

”Ja, av flera olika anledningar. De hjälper artister komma igång med rent kapital, inspelningsmöjligheter, pr, marknadsföring och allt sådant som kostar tid och pengar. En artist kan ibland ha ett team på sex pers som bara hjälper till med olika saker. Det är rätt få förunnat.”

Vissa skulle säga att de är för giriga.

”Även här är transparens nyckeln. Det ska finnas en god balans där villkoren är tydliga och noggrant överenskomna med artisterna. Ett förhållande där båda känner sig nöjda. Det är som vilken affärsverksamhet som helst, bara att det är lite klurigare när man hanterar artister, människor och konst.”

Så de är snarare missförstådda?

”Delvis. Men de har stor skuld i det själva. Det vill jag vara med och vända.”

Att musikbranschen fortfarande är i stor förändring råder det ingen tvekan om. Efter att Spotify lyckats ena skivbolagsjättarna under en och samma plattform, har det återigen uppstått splittring i samband med att vissa artister börjat släppa sitt material unikt på plattformar som Jay Z-tjänsten Tidal.

Michelle Kadir menar att utvecklingen är problematisk – och enligt henne kan problemen härledas till just transparensen.

”Även om man kan skratta lite åt att Jay Z som är jätterik står och säger att de inte känner sig tillräckligt belönade så finns det ändå en poäng där. De tycker uppenbarligen att de får för lite pengar – men varför tycker de det? Hade de sett hela näringskedjan hade det kanske hjälpt. Artister reagerar på att Spotify blivit stora och klandrar dem för att dem inte förstår var pengarna tar vägen. Det handlar om bristen på vetskap om hur avtalen ser ut."

"Spotify var tidigare tysta med hur mycket de betalade ut till skivbolagen, men är nu helt transparenta med det. Men vad som händer med pengarna därefter vet artisterna inte – och det måste framgå för att de ska kunna förstå.”

Det var ju Sony Music som du skrev ditt examensarbete för. Som i princip handlade om den modell som Spotify senare tog fram. Känns det som att cirkeln sluts nu när du går tillbaka?

”Ja, kan man kanske säga. På produktsidan finns det nu äntligen en riktigt bra produkt som är bra för användaren. Det fanns inte när jag började på skivbolagssidan. Nu gäller det bara att hitta lösningar så att artisterna blir nöjda – så att hela kedjan blir bra."

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel