Caroline Roth har ett förflutet som global marknadschef för klädbolaget Gant. Emma af Robson kommer närmast från vd-stolen på Stampen-bolaget Modern women media.
Nu startar de VR-bolaget Warpin media, som ska etablera sig som ett slags mediebyrå specialiserad på virtual reality, VR, och augmented reality, AR.
Duon är övertygad att den hajpade, men än så länge ganska smala, VR-trenden kommer att slå stort. Samtidigt ser de en lucka på marknaden då få företag har kommersialiserat den nya tekniken genom att använda den för reklam och kommunikation.
”Vi tror på att använda VR som en långsiktig kommunikationsplattform, och kommer att rekommendera våra kunder att undvika kortsiktiga kampanjlösningar”, säger Caroline Roth.
Målet är att knyta upp bolag som utvecklar lösningar för VR, exempelvis spelstudios, och koppla ihop dem med företag som vill använda tekniken för att nå konsumenter i sin marknadsföring.
Bland annat har Warpin media ett samarbete med Svrvive, en nyetablerad svensk spelstudio som backas upp med nära 15 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Back in Black Capital med nära band till oljefamiljen Lundin.
Warpin media i sin tur backas upp av en hemlig ängelinvesterare, som gått in med finansiering.
I Warpin medias styrelse sitter för närvarande ängelinvesteraren Fredrik Olofsson, som tidigare investerat i Trine och grundat Mobisleapps.
I styrelsen finns även Filip Lindqvist, som är knuten till investmentbolaget DIG Investment – bolaget som drivs av Martin Söderström, som är gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström.
Enligt Caroline Roth har dock ingen av dessa aktörer gått in med pengar i Warpin media.
”De har fungerat som bollplank och sitter med i styrelsen. Men de har inte gått in som investerare. Vi är förhindrade av sekretessavtal från att berätta om ängelinvesteraren”.
Warpin media jobbar nu med att knyta till sig fler samarbetspartners på utvecklarsidan.
”Vi var i Berlin i förra veckan och pratade med en uppsjö av utvecklare och träffade många intressanta byråer”.
Troligen kommer Warpin media att möta konkurrens från de stora etablerade medie- och digitalbyråerna, som brukar vara snabba på att anpassa sig till ny teknik.
I Sverige plöjer företag ned över 30 miljarder kronor i rena reklamköp årligen, enligt mätinstitutet IRM. Den största andelen går till digitala investeringar. Hur stor andel som VR och AR kan svälja framöver är svårt att sia om. Rimligen är det beroende av hur stort genomslag tekniken får hos konsumenterna.
I dagsläget är tekniken i sin linda, även om budgetlösningar som Google cardboard har gjort att flera svenska företag utvecklar VR-appar som en del i sin kommunikation.
”Vi tror på VR, och om marknadsförare kommer att gå efter vår rekommendation kommer det att ge mer investeringar”, säger Caroline Roth.