Träningsappen Fitnesscollection tar in nytt kapital - vill expandera

Breakit - Träningsappen Fitnesscollection tar in nytt kapital - vill expandera
Teamet bakom Fitnesscollection. Foto: Press
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Fitnesscollection får in gym-veteraner i ny kapitalrunda.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

I februari i år tog tränings-startupen Fitnesscollection, med Magine-grundaren Erik Wikström som ordförande, in drygt tre miljoner kronor i en såddrunda. Bland annat från Bokadirekt och Håkan Lejdstrand som är styrelseledamot i hälsoappen Lifesum.

Nu tar bolaget in ytterligare 7 miljoner kronor till en värdering på 30 miljoner kronor.

Flera av de gamla investerarna har valt att gå in med ytterligare kapital. Bland de nya återfinns Johan Nilsson, tidigare affärsutvecklingschef på gymkedjan Sats och Rasmus Ingerslev som bland annat grundat gymkedjan Fresh fitness.

“Det känns kul att vi har fått in så bra investerare och att vi fick in en summa som gör att vi får möjlighet att utveckla produkten och växa”, säger bolagets medgrundare Rasmus Adler Wahlberg.

Fitnesscollection ger användarna, mot en månadsavgift något dyrare än ett Sats-medlemskap, möjlighet att träna på flera olika anläggningar med ett och samma medlemskap.

De så kallade partnergymmen betalar ingenting för att ansluta sig till tjänsten. Bland dem finns en rad yogastudior, crossfitgym och kampsportklubbar. Men också gymkedjan Worldclass, simhallar och spa:n - totalt 63 olika anläggningar. Vilka pass som finns ser användaren via Fitnesscollections app.

Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring, både för att få in fler betalande medlemmar och fler studior.

“Sedan när Stockholm fungerar väl vill vi även växa i andra städer. Vi hoppas att vi ska finnas i någon av de andra stora städerna i Norden runt årsskiftet”.

I nuläget har Fitnesscollection, som lanserade sin tjänst i början av året, över 2.000 registrerade användare. Av dem är några hundra aktivt betalande medlemmar.

Enligt Rasmus Adler Wahlberg är en av utmaningarna att få kunderna att fortsätta vara aktiva över tid.

“Till skillnad från de större gymkedjorna kör vi inte med bindningstider, så för oss är det ännu viktigare att få folk att upprätthålla sin träningsrutin”, säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel