Sök

Leasify tar in 3 miljoner kronor för att ge dig billigare kaffemaskin

LeasifyBonnier

FOTO: JANERIK HENRIKSSON / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

De flesta företag betalar alldeles för mycket när de hyr till exempel kopiator eller kaffemaskin. Det är tesen bakom Leasify, som nu tar in 3 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Bonnier-anknutna NFT Ventures.

Varje år skriver svenska bolag under nya leasingavtal värda 30 miljarder kronor, dubbelt så mycket om bilar räknas med. Det handlar om allt från lagertruckar till kaffemaskiner och kopiatorer. 

Enligt Leasify-grundaren Richard Nilsson är det väldigt vanligt att företag sitter på alldeles för dyra avtal.

“Det är lätt att utnyttja okunskap och få ett avtal att se mycket bättre ut än vad det egentligen är. Den som köper in kopiatorerna kanske tycker att 3.000 kronor i månaden i tre år låter jätterimligt fast det i själva verket är svindyrt, om man jämför med vad andra företag fått betala för samma lösning", säger han.

Anledningen till att det går att driva upp priset är att säljarna ofta bara redovisar en månadskostnad - inte de enskilda delarna som ingår i leasingdealen.

Idén bakom Leasify är att företag ska kunna lägga upp sina leasingavtal på bolagets teknikplattform, där det sker en uträkning på om priset är rimligt eller inte.

"Vi har väldigt bra koll på vad kostnaderna egentligen är. Vi vet vad som är dyrt och vad som är billigt och vi berättar gärna det för dig", säger Richard Nilsson.

Leasify ska tjäna pengar genom att "schysta leverantörer" av kopiatorer och vad det nu kan handla om får skicka offerter till användarna - så länge de tydligt anger de olika delarna i priset. När Leasify lyckas förmedla en affär får de provision.

Nu tar bolaget in 3 miljoner kronor i riskkapital från affärsängeln Daniel Andersson och riskkapitalbolaget NFT Ventures. Det sistnämnda har i sin tur mediekoncernen Bonnier som huvudinvesterare. I dealen ingår också en del annonsutrymme från just Bonnier.

Leasify ska använda pengarna till att utöka deras säljorganisation och ge sig ut för att jaga ännu fler kunder.

"Vi vet vilka leverantörer som gör väldigt fula avtal och vi vet att det här är väldigt utbrett. Så marknaden för vår del är enorm. Å andra sidan är vi medvetna om att leasing inte är jättesexigt. Vi tror att folk kommer att vara sugna på att använda vår sajt eftersom det finns så pass många tusenlappar att spara, och eftersom det är kostnadsfritt finns det inget att förlora" säger han.

Läs mer