Breakit - Efter Uber pops sorti – fransk samåkningsapp intar Stockholm
Heetch Sverige-chef Hicham Larhnimi. Foto: press samt skärmdump

Efter Uber pops sorti – fransk samåkningsapp intar Stockholm

Johanna Ekström
Johanna Ekström
22 aug 2016, kl 13:07

Heetch är Stockholms nya samåkningtjänst - med före detta Uber pop-förare.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
22 aug 2016, kl 13:07

I våras lade Uber ner sin Uber pop-verksamhet i Sverige, och hänvisade till att det enbart rörde sig om en testverksamhet. Då hade en rad förare dömts i domstol för olaga taxiverksamhet.

Trots det, eller kanske på grund av det, har en ny samåkningstjänst under sommaren kommit till Sverige. Det är det franska bolaget Heetch som lanserat sin tjänst i Stockholm.

Bolaget grundades i Paris 2013 och låter den som använder tjänsten donera pengar för resan istället för att betala en taxa. 

Kunderna betygsätts av förarna, så om du donerar för lite riskerar du att inte få någon skjuts nästa gång. En annan skillnad jämfört med Uber pop är att det bara går att ta en Heetch mellan klockan 18 och 06 på fredagar och lördagar.

Hicham Larhnimi, Heetchs Sverige-chef, menar att Heetch har en helt annan filosofi än Uber pop.

“Vi vill hjälpa ungdomar i förorten att kunna ta sig in till stan. Att köra kan också vara ett sätt för dem att själva kunna finansiera en bil. Det här är en tjänst för personer mellan 18 och 25 år och vi riktar inte in oss på centrala Stockholm. Tanken är inte att man ska tjäna massa pengar på tjänsten”, säger han.

Det finns dock inget som hindrar att även personer över 25 år, i centrala Stockholm, använder tjänsten.

Hur bolaget förhåller sig till att Uber pop-förare döms för olaga taxiverksamhet vill han inte kommentera, med hänvisning till att Heetch inte har haft det problemet än. 

“Vi har en dialog med berörda myndigheter kring vår verksamhet” säger Hicham Larhnimi.

Går alla före detta Uber pop-förare över till er nu?

"Jag trodde att det skulle vara fler faktiskt". 

Hittills har bolaget ett 40-tal förare i Sverige, som genomgått Heetch kontroller. Det innebär bland annat att de måste visa upp intyg från belastningsregistret.

En som testat Heetch är Kit-grundaren Robert Brännström, som blev tipsad om den av en Uber-förare i Stockholm.

"Eftersom jag är en nyfiken person kollade jag upp appen. När vi behövde transport två gånger under lördagen testade jag Heetch. Båda chaufförerna berättade att de tidigare körde Uber pop, men att de nu liksom många gamla kolleger har gått över till Heetch i takt med att Uber pop har skalat ner", säger han.

Efter åkturerna twittrade han om saken, vilket vi på Breakit uppmärksammade.

“Det var ungefär likadant som det var att åka med Uber pop, lite mer som privatpersoners bilar än vanliga taxibilar. Men inga konstigheter i övrigt", säger han.

Taxiförbundet har varit högljutt i sin kritik mot Uber pop. Nu säger förbundsdirektör Claudio Skubla att de ännu inte märkt av Heetch.

“Inte mer än att vi har sett på sociala medier att de finns. Jag kan tänka mig att myndigheternas arbete har fått dem att hålla igen lite”, säger han och fortsätter:

“Det står tydligt i taxitrafiklagstiftningen att om det är persontransport mot betalning så rör det sig om taxitrafik, om du sedan kallar betalningen för donation eller inte är väl en filosofisk fråga”, säger han.

Just nu pågår en statlig utredning om taxiverksamhet och delningsekonomi, den väntas vara klar den 1 december i år.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel