Breakit - Funrock stänger ny kapitalrunda – satsar på arabiska influencers
Skärmdump från Funrocks första spel.

Funrock stänger ny kapitalrunda – satsar på arabiska influencers

Jonas de Lange
Jonas de Lange
12 sep 2016, kl 14:14

Mobilspelbolaget Funrock tar in 20 miljoner kronor i riskkapital. Nu storsatsar bolaget på tv-reklam och sociala profiler för sitt spel. Totalt ska bolaget nå 10 miljoner människor – varje dag.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
12 sep 2016, kl 14:14

Vi har vid flera tillfällen rapporterat om mobilspelbolaget Funrock. Bolaget har i lockat till sig över 10 miljoner kronor i riskkapital, flera månader innan det första spelet ens har släppts. Bland investerarna hittar man till exempel affärsängeln Daniel Laurén och grundarna av Schibstedbolaget Servicefinder.

Till skillnad från de flesta andra spelbolag, som fokuserar på USA, Storbritannien och Tyskland, har Funrock valt att fokusera enhälligt på Mellanöstern och Nordafrika. En marknad som bolagets vd och grundare David Wallinder ser en enorm potential i.

“Spelmarknaden här är idag på 1 miljard dollar. Det väntas öka till 4 miljarder bara på 3-4 år. Lite beroende på hur man räknar har vi en marknad på 300-400 miljoner människor”, säger han och fortsätter:

“Dessutom är det en snabbväxande population där över en fjärdedel är under 29 år. Bara idag finns det 120-130 miljoner smartphones.”

Nu rapporterar Di digital att bolaget får in ytterligare 20 miljoner kronor från bland annat Göteborgsbolaget Prioritet capital.

Nu förbereder bolaget för att slå på stora trumman när det första spelet äntligen lanseras. Funrock har säkrat avtal med en rad olika tv-kanaler som gör att man vid lanseringen kommer att nå ut till närmare 10 miljoner konsumenter – per dag.

“I västvärlden börjar folk bli ganska vana vid tv-reklam för mobilspel men i Mellanöstern ser det annorlunda ut. Vi gör det som redan har gjorts tidigare men på en helt ny marknad”, säger David Wallinder.

I kombination med tv-reklamen satsar Funrock även stort på marknadsföring genom sociala medie-profiler, eller influencers. Totalt handlar det om 38 miljoner visningar i olika flöden och en räckvidd på 10-15 miljoner användare under kampanjens tid.

Vad har det kostat er att satsa så stort på marknadsföring?

“Det trevliga med det här är att vi har hittat några innovativa sätt att hålla nere kostnaderna. Det hade nog känts lite bortkastat att ta in kapital om vi lade allt på tv-reklam”, säger David Wallinder.

När släpps spelet?

“Planen är att släppa det i slutet av året, det är då de stora reklamkampanjerna drar igång”, säger David Wallinder.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln skrev vi att bolaget letar ytterligare kapital. Den meningen syftade på den nya kapitalrundan på 20 miljoner kronor och har därför tagits bort.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel