Tröttnade på förhistoriska mejlprogram – Mixmax uppgraderar inboxen

Breakit - Tröttnade på förhistoriska mejlprogram – Mixmax uppgraderar inboxen
FOTO: Teamet bakom Mixmax.
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Mixmax har skapat en tjänst som gör det möjligt att lägga till nya funktioner på ditt mejlkonto. Vi tog en pratstund med medgrundaren Olof Mathe för att få reda på hans plan.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Häromveckan tog Mixmax in 13 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Soundcloud-grundaren Alexander Ljung - pengar som ska användas till att göra mejl smidigare.

Olof Mathé berättar att bolaget kom till eftersom grundarna var trötta och frustrerade över de vanliga mejlprogrammen.

“Alla har fantastiska smarta mobilerna och så tillbringar folk ändå så mycket tid i de här små textrutorna”, säger han.

Han tycker att det är märkligt att något som vi använder så ofta som mejlen har sett likadant ut sedan internets barndom.

“Du kan göra en otrolig massa saker på en dator jämfört med vad du kan göra med ett mejlprogram.

Det vill Mixmax ändra på. Genom tjänsten blir det möjligt att lägga in och skapa egna appar som kalender och undersökningar direkt i mejlet.

“Till exempel gör vi det möjligt att sätta upp ett möte med bara ett klick, eller skicka ett dokument direkt i mejlet så mottagaren inte behöver ladda ner attachments, eller att se så fort någon har öppnat din mejl så du vet hur du ska följa upp”, säger Olof Mathé.

Det är funktioner som han tror kommer att bli allt viktigare när större delen av alla mejl skrivs och läses i mobilen.

“Undersökningar visar att de flesta inte klickar på länkar när de kollar i mobilen eftersom de inte orkar vänta på att det ska ladda”, säger Olof Mathé.

Han berättar att många av deras användare är personer som arbetar med försäljning, har ledningsuppdrag eller driver mindre företag.

“Mixmax är speciellt bra för säljare och marknadförare, roller där man har kontakt med många männsikor utanför organisationen”, säger Olof Mathé.

Han vill inte berätta exakt hur många användare tjänsten har fått sedan de lanserade i januari men säger att det handlar om flera tusen runt om i världen.

Kapitalanskaffningen där bolaget fick in 13 miljoner kronor innebär att Olof Mathe och hans kolleger nu får andrum innan de större intäkterna eventuellt börjar rulla in.

“Det känns ju grymt! Det är både social proof på att det vi gör är bra och så är det bra att ha personer med stor erfarenhet som vi kan vända oss till vid behov”, säger han.

Företaget sitter i San Francisco där Olof Mathé har bott och arbetat sedan fyra år, senast på Inkling tillsammans med de andra grundarna Chanpory Rith och Brad Vogel.

Under året ska bolaget utöka sitt team på sex personer med en till två utvecklare och även säljare.

“Vi har bara skrapat på ytan på vad som är möjligt att göra”, säger Olof Mathé.

Läs fler artiklar
LÄS MER