Sök

Apotea-grundarnas nya satsning – ger sig in i matkriget på nätet

Delitea

Skärmdump från Deliteas sajt.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Pär Svärdson och hans kompanjoner nöjer sig inte med att göra apoteksbranschen digital. Nu inleder grundarna en satsning på delikatesser på nätet – med sajten Delitea.

Vi har vid flera tillfällen skrivit om e-handelsprofilen Pär Svärdson som har grundat först nätbokhandeln Adlibris och senare nätapoteket Apotea.

Nu står det klart att Pär Svärdson och hans medgrundare håller på att dra igång ytterligare en satsning, under namnet Delitea. Redan 2015 etablerades aktiebolaget och idag går det att hitta e-handelssajten Delitea.se. Den kan dock inte hittas genom sökmotorer än.

När Breakit når Pär Svärdson bekräftar han satsningen och berättar att det är matdelikatesser som gäller den här gången. Trots likheten i namn och att det nya bolaget delar lokaler med Apotea är det inte uppsatt som ett dotterbolag.

“Att namnet påminner är bara för att vi har dålig fantasi men det är första gången vi startar ett bolag som inte börjar på “A”, så en liten bit har vi allt kommit. Delitea är mer som ett systerbolag. De är i nära släkt”, säger Pär Svärdson.

Han berättar även att Apoteas-grundarnas ägarbolag Laulima har gjort en mindre investering i Delitea. Av handlingar från bolagsverket framgår det att att Laulima gör en investering på 1 miljon kronor mot en ägarandel på 43 procent. 

Pär Svärdson och hans tidigare medgrundare kommer dock inte att vara operativa i det nya bolaget.

“Vi kommer mer att agera bollplank och dela med oss av våra erfarenheter. Sedan kommer vi att samarbeta väldigt tätt”, säger han.

Resten av bolaget delas lika mellan de tre operativa grundarna David Strömberg och Peter Laskowski och Michael Laskowski.

Samarbetet går bland annat ut på att Delitea får hyra in sig på Apoteas tekniska plattform, fraktinfrastuktur och kontor.

“Att bygga teknisk plattform och infrastruktur är tungt slit. Vi har redan möjligheten att leverera samma dag som man beställer till halva Sveriges befolkning och det byggs ut hela tiden”, säger Pär Svärdson.

Ser ni er som medgrundare eller är ni mer investerare i det här fallet?

“Det är en filosofisk fråga. Man är väl någon form av medgrundare när man är med från början. Men jag kommer fortsätta jobba på Apotea. Samtidigt kommer Delitea-gänget att sitta i rummet intill så vi kommer ha nära kontakt”, säger han.

Trots att det i Sverige redan finns en rad aktörer i matsegmentet i Sverige – som börsnoterade Mat.se och Mathem – tycker sig Pär Svärdson se en öppning.

“Det känns inte som att marknaden är så okkuperad ännu. Det finns många bra lösningar idag men de är ofta för dyra. Precis som vi har gjort med våra andra satsningar kommer vi att pressa priserna”, säger han.

Innebär det att Delitea blir en lågprisaffär?

“Nej, det är skillnad på att sälja billiga grejer och att pressa priser. På Delitea blir en stor del av sortimentet fair trade, ekologiskt och från mindre producenter. Det blir inte bara samma pasta som du hittar överallt annars. Vi ska ha ett bra och roligt sortiment och pressa priserna på det segmentet”, säger Pär Svärdson.

Läs mer