Sök ikon

Tuffa tider för Tailsweep – utmanarna får bolaget att blöda

Artikel bild
Till vänster: Tailsweeps vd Christopher Holmerin och två av bolagets influencers Kenza Zouiten (ovan) och Jessica Almenäs. Foto: Press

Den tilltagande konkurrensen har fått influencerbolaget Tailsweep att redovisa förlustsiffror för första gången sedan 2008.

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

viviana@breakit.se

Reporter

Det Bonnierägda influencerbolaget Tailsweep var ett av de första bloggnätverken i Sverige när det grundades 2007. Bolaget jobbar idag med sociala profiler, så kallade influencers, och tar fram teknik och annonsaffärer för deras olika plattformar, exempelvis bloggar och sociala medier.

Nätverkets influencers når i dag drygt 4 miljoner unika besökare per vecka och har 6,5 mijoner följare på Instagram.

De senaste åren har dock varit tuffa för Tailsweep, som har tappat rejält i både omsättning och i resultat. Fjolårets årsredovisning visar att bolaget omsatte 27 miljoner kronor under 2015, vilket motsvarar ett tapp på närmare 4 miljoner kronor jämfört med året innan. 

Rörelseresultatet för Tailsweep landade i sin tur på en förlust på drygt 5 miljoner kronor. Det är den första förlustsiffran för bolaget sedan 2008, och kan jämföras med en vinst på cirka 1,3 miljoner kronor 2014.

“En anledning till att vi minskat vår omsättning är den ökade konkurrensen. Tidigare var Tailsweep någorlunda ensamma på influencermarknaden. Utöver det har även prispressen varit väldigt hård på banners, vilket är Tailsweeps primära affärsben", säger Christopher Holmerin, vd för Tailsweep och fortsätter:

“Men utifrån rådande marknadsläge tycker jag ändå att 27 miljoner är en bra omsättning.”

Han ser de främsta konkurrenterna som Cube, Splay, Metro Mode och united influencers.

Snabbväxande Splay omsatte exempelvis över 50 miljoner kronor förra året.

“Det finns många, men de jobbar på olika sätt och därför är det svårt att säga att vi har en direkt konkurrent”, säger han.

Vd:n berättar att bolaget nu jobbar med flera nya affärsområden för att öka omsättning än mer.  En ny satsning presenterades nyligen, då bolaget meddelade att man inlett ett samarbete med säljbolaget Brand publishing.

“För att kunna stärka sponsrade inägg har vi nu inlett ett samarbete. Det känns jättebra och samarbetet innebär att vi kan skapa ett oerhört kraftfullt erbjudande där vi hjälper kunder att hitta rätt influencer vid rätt tillfälle i rätt miljö för rätt målgrupp", säger Christopher Holmerin.

Contentbyrån Brand publishing, som också är ett Bonnierägt bolag, blir alltså Tailsweeps interna säljavdelning.

“Med vår nysatsning tillsammans med Brand publishing kommer vi kunna ta helt nya affärer som vi tidigare aldrig haft muskler att ta, vilket gör att jag ser positivt på framtiden", säger Christopher Holmerin.

Brand publishing grundades 2015 och är ett systerbolag till contentbyrån Spoon.

Tailsweep grundades ursprungligen av Mikael Svärdh, Marcus Herou och Joachim Lerulf, och hade tidigare riskkapitalbolaget New Street som investerare och delägare. Bolaget köptes dock upp av Bonnier-ägda Bink 2011, i en affär som bedöms ha landat på cirka 50 miljoner kronor.

Läs mer