Breakit - Nya siffror visar: Ubers tillväxt ser ut att sakta ner i Sverige
Till höger Ubers Sverigechef, Alok Alström.

Nya siffror visar: Ubers tillväxt ser ut att sakta ner i Sverige

Johanna Ekström
Johanna Ekström
12 aug 2016, kl 10:37

Den snabba tillväxttakten som i Uber under 2014 har bromsats. Det visar den färska årsredovisningen, som dock inte ger hela bilden.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
12 aug 2016, kl 10:37

Under 2015 omsatte Uber Sverige cirka 11 miljoner kronor, en ökning med två miljoner från föregående år.

Det betyder en rejäl inbromsning i tillväxttakt jämfört med året innan. Mellan 2013 och 2014 ökade omsättningen i bolaget med 127 procent. Årets ökning ligger på 22 procent.

Värt att notera är att Ubers svenska bolag är ett helägt dotterbolag till det holländska moderbolaget. Intäkterna i det svenska bolaget kommer inte direkt från kunderna i Sverige - utan från koncernen. Däremot ger årsredovsiningen förstås en fingervisning om hur det går för Uber på svensk mark.

Även årets resultat ökar blygsamt, från 524.000 kronor för 2014 till 582.000 för 2015.

Under 2016 tvingades Uber lägga ner verksamheten Uber pop i Sverige, som går ut på att privatpersoner utan taxilicens kan köra andra i sina privata bilar.

I årsredovisningen skriver Uber dock att inga väsentliga förändringar skett under eller efter räkenskapsåret.

Bolagets Sverigechef, Alok Alström, menar att Uber Swedens årsredovisning inte är representativ för tillväxten eftersom det är ett supportbolag. 

"Ett bättre mått på Ubers framgång på den svenska marknaden är att vi lanserat i ytterligare tre städer, vi har släppt nya funktioner för företagsanvändare, vi har inlett flera partnersamarbeten som vi är stolta över, som med SF och MTR Express".

"Utöver det fortsätter vi att titta på expansion till fler städer, vi vet att det är efterfrågat. Min ambition är att vi ska finnas överallt", säger han.

Samtidigt pågår planerna att lansera matleveranstjänsten Uber eats i Sverige. Just nu pågår rekryteringar till satsningen, som skulle bli en konkurrent till befintliga tjänster som Foodora och Wolt. 

“Uber eats är väldigt populärt i andra delar av världen och har varit framgångsrikt, så vi är  väldigt taggade på möjligheten att starta upp det i Sverige”, säger Alok Alström. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel