I mitten av 1980-talet drog Peter Blom och Stefan Engström i gång Peak Performance – och om du är i målgruppen minns du det säkert som ett av 90-talets hetaste varumärken. Tio år senare sålde de sitt verk i en lönsam exit. 2021 var de igång igen – i en ny satsning tillsammans med den österrikiske slalomstjärnan Marcel Hirscher. Det nya företaget, The Mountain Studio, säljer skid- och funktionsplagg i det lite dyrare slaget. De erbjuds både via e-handel och genom butiker runt om i Alperna. Varumärkets bas är i Zermatt, Schweiz, men man har även kontor i Stockholm. På ägarlistan finns exempelvis Philian, som är H&M:s storägare och styrelseordförande Karl-Johan Perssons privata investeringsbolag. Hur ser The Mountain Studio på att ChatGPT snart öppnar en direktkassa i Sverige? Positivt, ska det visa sig, just för att de är ett mindre, nischat varumärke. “Vi tar ett bet på att de som lyckas är de som har rätt produkt och nöjdast kunder framför de som har betalat mest på Google eller Meta. Vi har en stark story och kanske kan AI demokratisera köpbeteendena”, berättar Ted Bergner, operativ chef på The Mountain Studio, som också har ett förflutet på konkurrenten Stellar Equipment. > Chatten blir kanalen in Med en stark story menar Ted Bergner att grundarna bakom The Mountain Studio har “credibility” med sig. “Vi har arbetat mycket med att få till rätt ambassadörer, partners och informationskällor från alpvärlden, och hoppas att det är dessa trovärdiga källor som AI:n väljer att presentera. Det här gör att vi kan utmana våra största konkurrenter, som till exempel Arc'teryx.” Långt innan bolaget började tänka på AI försökte de putsa på sina beskrivningar av produkter på sajten. “Vi har förbättrat vissa delar, hur man skriver hela artikelbeskrivningar till textlängder. Tidigare kom man in på startsidan, nu är det mer att chatten blir kanalen in, och så landar man direkt på en produktsida.” VÄNTAR PÅ ATT BLI ONBOARDADE The Mountain Studio har ansökt om att få vara tillgängliga i Instant Checkout. Men de har inte blivit “onboardade” än. Dock har de sedan någon månad tillbaka testat “ChatGPT Shopify Assistent” där man redan nu kan koppla ihop sin Shopify-butik med ChatGPT. Den har ingen kassa än – men kan “scrapa” hela produktutbudet från sajt. “Folk kan inte ramla in på den, det är lite som en skyddad värld. Men den söker igenom sajten och kan även ta in externa källor och jämföra recensioner och gammal försäljningsdata. Det är för att du som kund ska få en snabbare överblick av produkterna.” Varför har ni den redan nu? “Det är mest för att våra agenter och kollegor runt om i världen använder den på betastadiet.” Om en kund söker efter en specifik vara i ChatGPT i dagsläget så frågar agenten om de vill att den skapar en länk för dig där du kan betala för produkterna. Man skickas då till Shopifys kassa. Detta ändras snart i och med att hela köpresan kommer att hållas här. > Du har inte full kontroll över hela flödet Enligt Ted Bergner är fördelarna med att kunden i större utsträckning kommer att stanna inom ChatGPT att det blir svårare att köpa sig platsen att bli presenterad. “Och med det har The Mountain Studio en chans att få spela med de stora grabbarna.” Men som i allt finns det också nackdelar. “Du har inte full kontroll över hela flödet, hur du presenterar varumärket i alla steg. Du kan inte heller jobba med merförsäljning – det vill säga att när du köper en jacka och byxa hos oss idag kan vi fråga dig om du inte behöver en mössa också. Merförsäljning funkar inte i ChatGPT. Men det blir ärligare för kunden som styr tillsammans med sin agent. Makten blir mer hos slutkunden.” Vad gäller avgifterna pratas det om en viss procent till ChatGPT när ett köp är gjort. “Nu betalar man till Google och Meta innan köpet är gjort, sen gör de sin konverteringsberäkning som kan vara lite svår att förstå ibland.” > AI har en ärligare konverteringsaffär Ted Bergner menar att om man har en premiumprodukt som The Mountain Studio krävs det ofta att kunden tittar på produkterna och annonserna ett antal gånger innan man väljer att genomföra ett köp. “Vad som verkligen triggade köpet kan då vara svårt att säga. Var det annonsen i Meta eller nyhetsbrevet som man skrev upp sig på som verkligen var det som gjorde att kunden tog steget? På så sätt kan deras konverteringsberäkning vara lite kryddad. Därför tror jag att AI-agenten kan ha en ärligare konverteringsaffär.” Kan ni redan nu se hur ChatGPT har drivit på försäljningen? “Ja, Shopify kan pinpointa AI-trafik och vi ser att den ökar i perioder. När vi ser nya typer av trafik in blir vi ju ännu mer taggade på att optimera för det här.” The Mountain Studio ökade nettoomsättningen från 39 miljoner kronor till 57 miljoner kronor under 2024. Rörelseresultatet gick från 0,2 miljoner kronor till en förlust på minus 5,6 miljoner. LÄS MER: Bolagen som vill sälja direkt via ChatGPT – här är möjligheterna och rädslorna LÄS MER: Köp i ChatGPT är nära – så ansöker du: “Väldigt få har en plan“