Nyligen meddelade SaaS-bolaget Upsales att de genomför en omorganisation som innebär att personalstyrkan minskas. Totalt rör det sig om cirka 14 tjänster som försvinner från huvudkontoret i Stockholm. Beskedet kan tyckas märkligt givet att Upsales beskriver sig som ett lönsamt tillväxtbolag med accelererande siffror under året. I rapporten för tredje kvartalet i år redovisade Upsales en omsättning på 38,2 miljoner kronor, en ökning med 7 procent. Rörelseresultatet (EBIT) stärktes samtidigt till 10,9 miljoner kronor (8,8) och de årliga återkommande intäkterna (ARR) uppgick till knappt 148 miljoner kronor vid periodens slut. När Breakit når vd:n Daniel Wikberg medger han att beslutet kan uppfattas som kontraintuitivt för många. ”Det har ju varit en sanning i branschen i tio år att man alltid behöver 25 procent fler utvecklare än vad man har. Men detta är ju inte på något sätt en neddragning utan det är bara ett resultat av att vi har hittat många sätt att bli betydligt mer effektiva i hur vi både bygger och designar produkten med AI”, säger Daniel Wikberg. Till exempel använder de sig av AI-verktyg som Cursor och Claude Code för att effektivisera kodandet. ERSÄTTER SPECIALISTER MED ”BUILDERS” Det är framför allt just utvecklarteamet som drabbas av nedskärningarna. Enligt Wikberg är i princip 80 procent av de berörda tjänsterna utvecklarroller. Bakgrunden är att bolaget ställer om till en ny typ av organisation där de klassiska specialistrollerna luckras upp. ”Vi ser att de flyter ihop till en roll istället. Istället för att du har en designer, en utvecklare, en testare, en produktägare och en projektledare så är det där en person. Vi kallar det för builder. Det är den nya titeln”, säger han. Trots att utvecklare får lämna menar Daniel Wikberg att AI generellt inte ersätter människor, utan förändrar hur värde skapas. Han målar upp en bild där varje medarbetare i framtiden agerar som en egen ”mini-vd” med en stab av digitala hjälpredor. ”Generellt så blir alla roller mer breda. För varje person ska ha tio AI-assistenter som de jobbar med”, säger han. Hur har personalen tagit det här beskedet? “Vi är väldigt noggranna med att hantera det här på ett så schysst, mänskligt och respektfullt sätt man kan. Men branschen går åt det här hållet, det är supertydligt. Det går inte att streta emot, man måste hitta de effektivitetsökningar man kan. Ibland betyder det väldigt tuffa beslut.” Hur mycket har ni vägt in mjuka värden, som oron det kan skapa i teamet, i beslutet? “Det är aldrig kul att göra en sån här förändring. De här personerna som är berörda är superduktiga människor. Det är inte något A- eller B-lag, utan det handlar bara om att vi behöver en annan organisation.” ”Min bild är att göra en sån här förändring är 100 procent rätt beslut för affären Det är ett nödvändigt beslut för att fortsätta vara konkurrenskraftiga. Vi har resonerat som så att man inte ska vara rädd för vilken turbulens det eventuella beslutet kan skapa, om det är rätt beslut.” “KAN INTE ERSÄTTA SÄLJARE MED AI” Upsales hade inför varslet cirka 75 anställda. Framåt tror Daniel Wikberg att fördelningen i personalstyrkan kommer att förändras. Produktteamet spås minska i relation till den totala styrkan, medan sälj och marknad (Go-to-Market) kommer att behöva mer folk. ”Vill man ta marknadsandelar, då tror jag inte man kommer ifrån att du behöver ‘more boots on the ground’. Du kan inte ersätta säljare med AI. Det är många som tror det, men vår typ av relationsförsäljning B2B, det är väldigt svårt”, säger han. ”Skulle jag gissa så skulle jag nog tro att produktteamets andel av totala teamet, den kommer nog inte vara lika stor om tre år som den var för tre år sedan.” I skrivande stund har Upsales ett börsvärde på cirka 508 miljoner, en förbättring på drygt 1 procent sedan årsskiftet. LÄS MER: Sveriges 70 största SaaS-bolag – unik data, analyser, vinnare och förlorare