Vad skulle du vara villig att betala för att leva längre, eller i alla fall så friskt och hälsosamt som möjligt? Intresset för preventiv hälsa har fullkomligt exploderat under de senaste åren – inte minst bland techeliten. Flera nya bolag har ploppat upp med det gemensamma syftet att få oss att må bättre, och förhoppningsvis leva lite längre. Titta bara på Spotifygrundaren Daniel Eks Neko Health som under sommaren i år satte svenskt rekord i kategorin hög värdering. Eller det faktum att techprofilen Julia Elf och Kry-grundaren Johannes Schildt har startat konkurrenten Elfcare – och att Voi-grundaren Douglas Starks grundat Helsa, som ska mäta och optimera hjärnhälsa. För att nämna några av uppstickarna. Samtidigt har longevity – också benämnt i media som “leva längre-trenden”, en rörelse som går ut på att leva så länge som möjligt – bubblat. Bryan Johnsons Netflix-dokumentär Don't Die, där tittare får en inblick i techmiljardärens tämligen extrema vardag för att vända det egna åldrandet spädde sannolikt på nyfikenheten – som nu verkar ha nått Sverige. Kliniker som Sand Clinic, som slog upp dörrarna till sin klinik förra året, och den nyöppnade longevity-klubben Age Back, tar vad som kan tyckas vara hutlösa priser för sina medlemskap – för att individer som är redo att betala ska undvika kroppens “förfall”, “optimera sin hälsa över tid” och ge tillgång till “avancerade behandlingsprogram som tidigare varit svåra att nå”. Samtidigt odlar svenska Cellcolabs – som backats med hundratals miljoner i kapital från namntunga investerare – stamceller och bedriver kliniska prövningar om “kroppens evighetsmaskin". Kändisar (som Bryan Johnson) och näringslivsveteraner (som svenske Roger Holtback) tycks dessutom vallfärda för att få vara med i studierna, och därigenom injiceras med stamceller. Varför händer allt det här nu? Tekniken finns. Förmögna personer kastar ivrigt pengar på bolagen. Och så tycks en växande efterfrågan från konsumenter, även om ökningen sker från låga nivåer, nu ta fart. Att Bryan Johnson, en miljardär, lever som han gör är en sak. Men när svenska techprofiler som Evelina Anttila, rikskändisar som författaren och realityserie-aktuell Camilla Läckberg (som även injicerat stamceller), sociala medier-profilen Vivi Wallin och tv-kända Katia Mosally en efter en plötsligt skyltar med att de testat redan nämnda Age Back – för att inte nämna den långa uppställningen av såväl techprofiler, näringslivstoppar och diverse kändisar som var med på longevity-eventet Super Human på Grand Hotel i Stockholm i juni i år – tyder på att trenden är här. Att eventet arrangeras av investeraren, Nordic Angels-grundaren och Idol-jurymedlemmen Ash Pournouri ger fenomenets intåg i Sverige ännu mer tyngd. Och när profiler tar sig an något är det oftast bara en tidsfråga innan deras följare och fans gör detsamma. Mitt i allt verkar “longevity” (som vi nog bara att få se början av) ha blivit ett samlingsnamn för att helt enkelt hålla sig i form längre. Exakt vad som är vad sett till siffror inom hälsa, wellness och longevity är svårt att bena ut, men enligt McKinsey omsätter den globala wellnessindustrin årligen 1 800 miljarder dollar, enligt SVT. I en artikelserie i sex delar fördjupar sig Breakit och tar med läsaren in bakom kulisserna: vilka aktörerna inom nischen är, hur fungerar en stamcellsdonation, vad säger experterna – och vad som kan hända med den kroppsliga data individer lämnar ifrån dig. Vet du mer? Tips gärna till asa@breakit.se