Det låter som ett aprilskämt, men sajten Pharmaicy är på riktigt. Grundaren Petter Rudwall, creative director på byrån Valtech Radon i Stockholm, menar att dagens språkmodeller tränas på data fylld av mänskliga upplevelser av rus – och att AI:n borde få ”uppleva” detta för att bryta sig loss från sin strikta logik. Det är i en intervju med amerikanska techsajten Wired som Rudwall berättar om projektet. Genom att ladda upp hans kodmoduler i ChatGPT manipuleras botens parametrar för att efterlikna effekterna av substanser som kokain, ketamin och alkohol. ”Det finns en anledning till att Hendrix, Dylan och McCartney experimenterade med substanser i sin kreativa process. Jag tänkte att det vore intressant att översätta det till en ny sorts sinne – LLM:en – och se om det skulle ha samma effekt”, säger Petter Rudwall till Wired. Ryktet om tjänsten har snabbt spridit sig i svenska branschkanaler. André Frisk på PR-byrån Geelmuyden Kiese, betalade drygt 230 kronor för en kodsnutt som simulerar en dissociativ upplevelse. ”Det har gått lång tid sedan jag stötte på ett jailbreak-projekt som faktiskt var roligt”, säger Frisk till tidningen och menar att AI:n fick ett mer mänskligt anslag. Även Nina Amjadi, grundare till Saga Studios, har öppnat plånboken. Hon lade motsvarande 465 kronor på ”ayahuasca-modulen” – fem gånger priset för cannabis-koden – för att kunna bolla affärsidéer med en dopad algoritm. Alla är dock inte övertygade om metodens förträfflighet. Andrew Smart, forskare på Google, avfärdar det hela som ytlig manipulation snarare än någon faktisk ”upplevelse” hos AI:n. Än så länge krävs det dessutom att människan bakom spakarna ständigt påminner chatboten om att den är ”hög”, annars faller den snabbt tillbaka i sitt vanliga, nyktra läge.