Med hjälp av kameror och AI har Sportway sett till att man kan följa nästan vilken idrott som helst via nätet. De paketerar även sändningar så att de ser lite mer professionella ut och underlättar för tittarna att hänga med i matcherna. Bolaget har bland annat fått in pengar från Evolution-grundaren Fredrik Östberg, Stefan Glevén, tidigare partner på riskkapitalbolaget EQT och Otto Sjöberg, tidigare chefredaktör på Expressen. I dagsläget är Sportway verksamma i 16 europeiska länder och sänder hundratusentals matcher varje år. Nu tar de klivet över pölen, som man sa en gång i tiden, och ingår ett partnerskap med The Hockey News för att med sin AI-teknik sända hockeymatcher över hela Nordamerika. ”Vår teknik är bevisad över hela Europa, och det här är rätt ögonblick att ta den till världens största hockeymarknad”, säger Sportways vd Daniel Franck i ett pressmeddelande. USA och Kanada är som bekant väldigt intresserade av ishockey. Som en jämförelse finns det 5000 inomhusrinkar totalt i de båda länderna. The Hockey News är ett av världens ledande ishockeymagasin och ägs av W. Graeme Roustan, som också äger målvaktsutrustningsmärket True Hockey. ”Vi är glada över att ta Sportways världsledande AI-produktion till Nordamerika”, säger W. Graeme Roustan. ”Att kombinera deras teknik med styrkan i The Hockey News och momentumet i True Hockey kommer att lyfta hur sporten fångas och upplevs.” LÄS MER: Sportbolaget drar till Holland: “Perfekt läge”