En liten startup i Virginia tar strid mot Elon Musk och vill kunna använda varumärket Twitter. De hävdar att techmiljardären övergav Twitter-namnet när han döpte om plattformen till X. Startupen, Operation Bluebird, har lämnat in en varumärkesansökan och argumenterar för att Musk själv gav upp rätten till namnet. Som stöd pekar de bland annat på hans post från juli 2023, där han skrev att bolaget snart skulle “bid adieu to the twitter brand”. Sedan dess har Operation Bluebird lanserat sajten Twitter.new för att samla potentiella användare till en egen tjänst. Bakom initiativet står två jurister: grundaren Michael Peroff och Stephen Coates – som tidigare varit varumärkesjurist på just Twitter. Att duon faktiskt skulle bygga en konkurrent till X framstår som osannolikt. Snarare verkar målet vara att lägga beslag på varumärket och dess värde. DÄRFÖR UPPDATERAR X SINA ANVÄNDARVILLKOR Musk och X verkar inte ge sig utan strid. I en färsk motstämning slår bolaget fast att de fortfarande exklusivt äger varumärkena Twitter och Tweet samt den klassiska blå fågeln. Samtidigt uppdaterar X sina användarvillkor och förtydligar att ingen får använda namnen Twitter eller X utan skriftligt tillstånd – en formulering som inte fanns där tidigare.