Sök ikon

Notch: Näthat från spelare fick mig att sälja

Artikel bild
FOTO: TT

I den första intervjun efter att han sålde Mojang till Microsoft talar Markus "Notch" Persson ut i affärstidningen Forbes.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Persson berättar i Forbes bland annat att beslutet att sälja det extremt framgångsrika företaget föddes i en kritikstorm från spelare i somras. Klagomålen handlade om Mojangs nya användaravtal, som bland annat hindrade spelare från att ta betalt av andra användare för extrafunktioner - som mer kraftfulla vapen.

Markus Persson twittrade då: "Vill någon köpa min andel i Mojang så att jag kan gå vidare i livet? Att bli hatad för att försöka göra det rätta är inte riktigt min grej".

Enligt intervjun i Forbes var det mest på skämt den gången - men tanken dröjde sig kvar.

När affärstidningen träffar Markus Persson dricker han vodka med Red Bull och spelar datorspel i sitt nya kontor - inrett som en pojkrum med bland annat bokhyllor som i själva verket är lönndörrar.

"Det är som ett dagis för vuxna", säger Minecraft-skaparen.

Han tillbringar en hel del av sin tid med att roa sig.

"Jag kompenserar för förlorad tid mellan 20 och 30 när jag mest satt och programmerade. Att festa är inget vidare klokt sätt att göra av med pengar. Men det är kul", säger Markus Persson till Forbes.

Läs mer