Stronger, som säljer träningskläder på nätet och i sin fortfarande ganska nyöppnade butik i centrala Stockholm, varslar personal, kan Breakit avslöja. Breakit har från flera håll mottagit uppgifter om varslet från olika källor och det bekräftas nu av Strongers vd Martin Hansson. Personalen på bolaget informerades, enligt honom, i början av december om en “potentiell omorganisation” som drygt 30 procent av personalstyrkan kan omfattas av. Det motsvarar 13 roller på Stronger. Martin Hansson vill inte ställa upp på en intervju, utan lämnar svar via mejl till Breakit. “Just nu pågår fackliga förhandlingar och inga beslut är ännu fattade”, skriver han och fortsätter: “Det är väldigt tråkig information att komma med. Samtidigt är det vårt ansvar att agera när förutsättningarna förändras.” SVAGARE FÖRSÄLJNING Under Strongers toppår 2021, försäljningsmässigt, omsatte företaget drygt 383 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på närmare 10 miljoner. Samma år sålde grundarna Henrik Grundén, Juri Gendelman och Joel Almqvist 51 procent av Stronger till riskkapitalbolaget Polaris – till en värdering på 1,5 miljarder kronor. Sedan dess har Strongers omsättning rasat med närmare 90 miljoner kronor. Enligt årsredovisningen för 2024, vilket är de senast tillgängliga offentliga siffrorna, vände bolaget till vinst efter två år med röda siffror. Rörelseresultatet blev drygt 3 miljoner kronor. Omsättningen landade på 297 miljoner, vilket var en liten uppgång jämfört med 2023. Våren 2025 öppnade Stronger en butik i exklusiva Bibliotekstan i centrala Stockholm. Utan att gå in på några siffror eller prognoser för 2025 uppger Martin Hansson att försäljningen “utvecklats svagare än föregående år”. “Vi har ett starkt varumärke, efterfrågade produkter och en affärsmodell med positiva marginaler i kärnaffären, men försäljningsnivån har sjunkit till en nivå som inte är hållbar på sikt”, skriver han i sitt mejlsvar. För att kunna stå starka framåt behöver Stronger nu anpassa kostnadskostymen till “dagens verklighet”, uppger vd:n. Att agera tidigt är det mest ansvarsfulla alternativet, skriver han. “Vi har stor förståelse för den oro som en sådan här process skapar. Därför är vi måna om att vara transparenta i dialogen och att ge så mycket stöd som möjligt till våra medarbetare under processen.” Utöver detta varsel har medelantalet anställda på Stronger minskat genom åren. Enligt årsredovisningen för 2022 var medelantalet anställda 54. Förra året var det i snitt 46 anställda på Stronger. LÄS MER: Klarna ger sig in i kampen om AI-handeln – lanserar egen standard LÄS MER: Duo tar över Chimi – ska lotsa märket genom krisen