Footway har ett par kringelikrokiga år bakom sig och hela den historien kommer jag inte att dra här. Kort och förenklat hade Footway två affärsområden, en plattformsverksamhet (Footway OaaS) och en drös e-handlare. Sedan delades de upp, en gick i konkurs och köptes upp av den andra så att de slogs ihop igen. Du kan läsa mer om det här virrvarret i den här intervjun med vd:n Daniel Mühlbach. I vilket fall så är Footways e-handelsaffär till salu sedan i oktober i år. Totalt är det tolv varumärken som ska säljas och först ut att hitta köpare var Grandshoes och Runforest, vilket e-handel.se rapporterade om i veckan. Nu är det kontaktlinsföretaget Netlens som Footway säger farväl till och säljer till Whywet AB. Whywet äger e-handlarna Whywet, där bolaget säljer paraplyer och regnaccessoarer, och Vattentataskor.se. Whywet och Footway har kommit överens om att Netlens fortfarande kommer att drivas på Footways OaaS-plattform. “Det här är en mycket bra match mellan varumärke, affärsmodell och infrastruktur”, säger Whywets vd Henrik Johansson i ett pressmeddelande. ”Henrik har en djup förståelse för både Netlens kategori och för hur man bygger lönsam e-handel i praktiken. Kombinationen av hans erfarenhet och Footways OaaS-modell skapar mycket goda förutsättningar för Netlens fortsatta utveckling”, säger Footways vd Daniel Mühlbach. LÄS MER: Footway letar efter många köpare: “Vi söker inte den högsta köpeskillingen”