Sök

Bonnier gör undantag med Kit – låter personalen bli delägare

Bonnier Growth MediaKit

Peder Bonnier är medgrundare och vd på Kit. Foto: Peter Jönsson.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

De anställda på Bonnier-ägda mediesajten Kit har erbjudits optioner i bolaget - något av en ny linje för mediejätten.

Förra våren kunde Breakit avslöja att nyhetssajten Kit, som grundades hösten 2014, tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från Bonnier growth media.

Det innebär att bolaget ägs till 67 procent av Bonnier genom dess riskkapitalbolag, övriga andelar ägs av de tre grundarna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg.

Kit har riktat in sig på journalistik som enligt egen utsago "förklarar och ger perspektiv på sammanhangen, trenderna och händelserna som formar vår tid" (samt allt fler matrecept och tips). Istället för att satsa på startsidetrafik sprids materialet via sociala medier.

Sedan start har en rad profiler rekryterats till storsatsningen, och Kit har vid två tillfällen, senast i maj i år, erbjudit de anställda att köpa optioner i bolaget. Något som är relativt ovanligt i mediebranschen. 

“Vi försöker bygga ett långsiktigt bra bolag med riktigt bra och talangfulla medarbetare, det här är ett verktyg i att skapa ett företag där folk känner ett långsiktigt engagemang”, säger vd Peder Bonnier. 

Optionerna har de anställda rätt att omvandla till aktier i bolaget i maj 2019, till en teckningskurs på 670 kronor per aktie. När Bonnier growth media köpte in sig i Kit gjordes det till en teckningskurs på 500 kronor.

Värt att notera är att Bonnier då fick preferensaktier, vilket ger en företrädesrätt vid utdelningar eller om bolaget säljs eller går i konkurs. Något som kan påverka priset. 

För optionerna betalar de anställda 62 kronor. Det kan alltså bli en bra affär, givet att värdet i Kit stiger. Om det däremot går dåligt riskerar de anställda att förlora pengarna de betalat för optionerna. 

Förutsatt att alla optioner blir inlösta samt att det inte sker någon nyemission i bolaget innan dess, innebär det att Bonnier delar med sig av drygt 3 procent av bolaget.

Att låta de anställda vara med och dela på eventuell framtida avkastning genom delägarskap är inget vanligt tillvägagångssätt för Bonnier.

Ett exempel på motsatsen är till exempel barnspelsappen Toca Boca som Bonnier nyligen sålde till ett kanadensiskt leksaksbolag.

Bolagets grundare Björn Jeffery och Emil Ovemar gick då lottlösa. De grundade bolaget som Bonnieranställda och Bonniers innehav i bolaget var därför 100 procent.

Enligt Peder Bonnier förhandlade de tre grundarna fram möjligheten med Bonnier growth media att erbjuda optioner till anställda redan i samband med finansieringsrundan. 

“Det är möjligt att det är ovanligt i traditionella mediebolag att erbjuda optioner, men vi ser oss också som ett produkt- och teknikbolag och där är det mer vanligt", säger Peder Bonnier. 

Totalt har 20 av de anställda tecknat sig för optioner. Allra flest tecknar säljchefen Sami Abidi, som Kit värvade från adtechbolaget Widespace tidigare i år.

På listan över dem som tecknat optioner återfinns också bolagets featurechef Linda Öhrn Lernström, som tidigare varit chefredaktör på Mama och Veckorevyn, utvecklaren Christoffer Larsson som Kit plockat från Aftonbladet, marknadschefen Jonna Ekman samt en rad journalister.  Bland annat speljournalisten Thomas Arnroth, matredaktören Andreas Ivarsson och nyhetsreportrarna Viola Gad, Jonatan Loxdal, Jenny Agö, Nina Svanberg och Erik Olsson.

Nyligen rapporterade Breakit att Kit gjorde en förlust på 22 miljoner kronor för 2015.

Transparens: Grundarna till Breakit har också varit i diskussioner med Bonnier om delat ägande, vilket går att läsa om här

Läs mer