Sellpy har vuxit snabbt de senaste åren och det var inte länge sedan de sprängde miljardvallen. Men tillväxten har varit smärtsam när bolaget har dragits med förluster och storägaren H&M har successivt pumpat in pengar i second hand-tjänsten. Nu äger klädjätten över 80 procent av aktierna i Sellpy. Under hela bolagets resa har det dykt upp missnöjda kunder som bland annat klagat på prissättningen har varit skev och i vissa fall också över att lyxplagg har försvunnit. Nu har Konsumentverket öppnat ett tillsynsärende mot Sellpy och vill att de bland annat förklarar hur de gör sorteringen av kläder. “Vi har bett dem redogöra för hur det går till när de sorterar ut varor”, säger Julia Ramberg, som är jurist på Konsumentverket, till Svenska Dagbladet. Konsumentverket är också kritiska till hur de informerar om ångerrätt och reklamation. “De behöver ju helt enkelt ändra informationen så att det framgår tydligt för konsumenten hur lång tid man har på sig att klaga”, säger Julia Ramberg. Sellpy har inte velat lämna någon kommentar på tillsynsärendet.