Blue Billie, som grundades 2015, är omskrivet i modepress och har sålt sina smycken på allt från anrika NK till den egna e-handeln. Varumärket, som tidigare har gjort ett designsamarbete med Gina Tricot vilket magasinet Elle skrivit om, har idag 18.000 följare på Instagram. Men i augusti i år tvingades bolaget kasta in handduken, kan Breakit nu berätta. “Under pandemin minskade vår omsättning och vi har haft svårt att fullt ut återhämta oss i den förändrade marknaden efteråt. Samtidigt ökade kostnaderna inom produktion, lager, frakt och marknadsföring under flera år”, skriver grundaren Daniela Upmark i ett mejl till Breakit. “Jag gick även in med privat kapital för att försöka stabilisera bolaget, men i längden höll inte den tidigare strukturen och kassaflödet för ett mindre team, vilket till slut ledde till konkursbeslutet.” Kommunicerade ni konkursen till era kunder? “Vi har informerat de kunder som var direkt berörda av konkursen och deras beställningar”, skriver Daniela Upmark. Under 2024 uppgick nettoomsättningen till 2,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 391.000 kronor. Året före, alltså 2023, landade nettoomsättningen på 2,4 miljoner kronor med ett minusresultat på 270.000 kronor. De båda åren kan jämföras med 2022 och 2021, när nettoomsättningen blev 3,6 miljoner respektive 4,5 miljoner kronor. KÖPTE UPP KONKURSBOET Trots konkursen trodde Daniela Upmark fortfarande på varumärket. Hon bestämde sig därför för att köpa upp tillgångarna i konkursboet – tillsammans med Linnea Sweijer, som har grundat e-handlaren och möbelbolaget Reforma, vilket hon sålde i våras. Linnea Sweijer är även är delägare i Marguax Dietz och Lovisa Wallins njutningsbolag Niut. “Vi gick in med ett konkurrenskraftigt bud i en budgivning med flera intressenter och är väldigt glada över att ha kunnat ta tillvara på det värde som fanns kvar i varumärket och tillgångarna. Vi har dock valt att inte kommentera det exakta beloppet för själva transaktionen”, skriver Daniela Upmark. När Breakit når konkursförvaltaren Fredrik Thor, vid advokatbyrån CMS Wistrand, bekräftar han att det var budgivning om tillgångarna i konkursboet, och berättar att en handfull intressenter deltog. Han säger samtidigt att det är för tidigt att uttala sig om anledningarna bakom konkursen, mer än att bolaget hade en bristande lönsamhet. Han vill inte heller ännu kommentera hur mycket tillgångarna köptes för. Tillbaka till Daniela Upmark, som skriver att det var ett “svårt men nödvändigt beslut” att ansöka om konkurs, samtidigt som hon ser det som en möjlighet att göra om och göra rätt. Blue Billie drivs sedan i november i år alltså vidare i ett nytt bolag, Blue Billie Studio AB. Uppstarten av den nya verksamheten har finansierats genom en kombination av bolagets egna intäkter och en investering från Linnea Sweijer. “Med en investerare och strategisk partner som Linnea Sweijer vid min sida har vi nu kunnat skapa en starkare struktur och en mer skalbar affärsmodell för Blue Billie”, skriver Daniela Upmark och fortsätter: “Hennes bakgrund inom e-handel och erfarenhet av att bygga skalbara bolag kompletterar min kreativa riktning och stärker Blue Billies förutsättningar för långsiktig tillväxt”. HÅLLER DÖRREN FÖR KAPITAL ÖPPEN Daniela Upmark skriver också att hon efter några tuffa år känner sig mer inspirerad än någonsin och att hon nu kommer att fokusera på en kreativ roll i bolaget. “Att utveckla Blue Billies kollektioner, forma en tydlig stil och inspirera våra kunder i hur de bygger sin personliga smyckestil är där jag gör störst skillnad som grundare och Creative Director.” “Med vår nya produktion får vi helt nya möjligheter att utveckla sortimentet med material och tekniker vi tidigare inte kunnat arbeta med. Det här markerar nästa fas för varumärket och jag är fast besluten att ta Blue Billie dit jag alltid vetat att det kan nå både långsiktigt och internationellt.” Kommer bolaget att ta in mer kapital? “Vi håller dörren öppen för ytterligare kapital längre fram, i takt med bolagets tillväxt och behov.” När Breakit når Linnea Sweijer svarar hon på frågor per mejl. Entreprenören skriver att hon har följt Danielas arbete i många år och har alltid imponerats av “hennes känsla för både varumärket och designen.” “Blue Billie har ett DNA, en själ och en estetisk riktning som väldigt få varumärken i den här prisklassen kan matcha. För mig känns det väldigt roligt att få möjlighet att stötta ett varumärke med så stark identitet och en grundare med en kreativ kraft som verkligen står ut”, skriver Linnea Sweijer. Hur mycket har du investerat i bolaget? “Investeringen är anpassad till uppstartsfasen och den tillväxtresa vi ser framför oss.” Hur ser du på konkurrensen? “Det är en konkurrensutsatt marknad, men starka varumärken med en egen röst och ett tydligt uttryck har alltid utrymme. Blue Billies estetik sticker ut och ger oss en tydlig position i ett trångt landskap.” LÄS MER: Anis klocka anklagas för att vara Cartier-kopia – Bianca Ingrosso: “Vi inspireras” LÄS MER: Nicole Falciani lanserar smyckesvarumärket & Nisé – och lägger Ombreas på is: “Får se om jag har tid”