Problemen verkar ha börjat vid tvåtiden under natten då antalet felrapporter till sajten Downdetector ökade rejält något som eskalerat under morgontimmarna. En användare säger till Breakit att hens sparkonto ser ut att vara helt tomt. "Det var den julen", säger hen till Breakit. Under morgonen har Avanza lagt upp ett meddelande på sajten och i appen där nätbanken meddelar att de har problem med att visa upp alla kontovärden och att felsökning pågår. Dessutom går det inte att lägga ordrar. Banken säger också att det är ett visningsfel. "Det var ett nattjobb från en leverantör som gick fel", säger Avanzas vd Gustaf Unger strax innan klockan 09. "Därför bestämde vi att stoppa handeln på NGM-börsen som öppnade kl 08. Vi hoppas att det ska vara löst när Stockholmsbörsen öppnar." Runt 09.25 var problemet på plattformen löst. Det är inte första gången som Avanza har tekniska problem. Så sent som i somras, precis när julilönen kom, möttes användare av meddelanden om att vissa sidor inte kunde visas. Problemen löste sig strax därefter. I dagsläget är det oklart vad som ligger bakom dagens problem.